Waarom brengt men de vakantie door op een Camping?

Heb het nooit zo goed begrepen, je werkt het hele jaar hard (meestal samen/dubbel inkomen) dan komt eindelijk de vakantie in zicht en gaat men de Primitiviteit opzoeken i.p.v. iets meer Luxe? Even geen bedden opmaken, aanschuiven aan het diner/ontbijt. Eindelijk rust en ontspannen..

Op de Camping kom je toch nog niet lekker tot rust? slepen met de afwas, met een closetrol over het park, koken op een gasbrandertje.. op de grond op een matje in je tent? Wat is hier nou zo geweldig aan? Volgens mij is een Camping (met de nodige voorzieningen) niet veel goedkoper in Europa dan een All inclusive vakantie in bijv. Turkije?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K

Het beste antwoord

Nee, je hebt het echt niet begrepen.
Ik kan me werkelijk met de beste wil van de wereld niet voorstellen wat mensen er leuk aan vinden die paar weken per jaar dat ze vrij zijn, vadertje en moedertje te spelen in een ánder huis.

Kamperen doe je dan ook niet voor de luxe, dat is echt een activiteit. Het kamperen IS de vakantie. Juist omdat je zo weinig luxe hebt en je dus nog echt een beetje kunt bezighouden met de basale dingen van het bestaan (zorgen dat er 's avonds een potje eten staat en een bed om in te kruipen), niet afgeleid door radio of televisie of kranten, rinkelende telefoons en piepende computers, maar gewoon heerlijk met alleen je eigen gezinnetje doorbrengen in de natuur.

Je zult denk ik ook wel snappen dat we een bepaald type camping opzoeken, liefst zonder sterren, luxe en voorzieningen. Als het effe kon zou ik zelfs nog het liefst een paar weken per jaar echt pionieren en survivallen, maar dat is met kinderen gewoon buitengewoon lastig. Maar 'holbewonertje' spelen met een best wel luxe kampeeruitrusting (maar wel altijd zonder stroom, natuurlijk) is zo heerlijk, daar kan geen luxe hotel met vakantie-resort (waar ik dus beslist de lol niet van inzie, dat heb ik allemaal thuis, goedkoper en beter, en ik kook lekkerder dan de meeste hotelkeukens).

Juist door de lichamelijke activiteit komt je hoofd ECHT tot rust, terwijl er ook niet een soort druk van verplicht genieten op je schouders rust. Juist de problemen die je tegenkomt - van basale, eenvoudige aard- zien op te lossen is een deel van de uitdaging.

(Dit is natuurlijk weer een heel ander type kamperen dan het hele jaar door met de stacaravan op de camping met eigen tuinkabouters en inpandig toilet. Daar heb ik persoonlijk ook helemaal niks mee; beetje het hele jaar elk weekend en de hele zomervakantie woonwagenkampje spelen ; dank je beleefd. )

Toegevoegd na 1 minuut:
Vanwege ruimtegebrek ben ik hier bewust niet ingegaan op de enorme milieunadelen die dat type vakanties ver weg heeft, maar dat speelt bij ons zeker ook een rol. Wij kamperen zelden of nooit meer dan twee uur van huis).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Lekker buiten leven, de wind en zon voelen, het gras ruiken....
De avontuurlijkheid van het improviserende koken op een gasbrandertje, dat zo lekker langzaam gaat dat je rustig kan zitten kletsen of van het weer genieten terwijl je kookt...
Wakker worden van het geluid van vogels boven je tent, of 's nachts de regendruppels op het tentdoek boven je voelen....
Lekker knus met je lief in een krap tentje liggen.... heerlijk!
Wat heb je eraan om in je vakantie binnen in een kamer te zitten, zoals je het hele jaar al doet?

Het is gewoon een kwestie van smaak, de een vindt de natuur lekker, de ander luxe... en het heeft denk ik ook te maken met herinneringen, als je opgegroeid bent met vakanties en daar goede herinneringen aan hebt, zal zo'n zelfde soort vakantie dat fijne gevoel weer in je oproepen.
Hoe duur een vakantie in Turkije is weet ik niet, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.... maar een camping in eigen land is in ieder geval wel een stuk milieuvriendelijker dan met het vliegtuig gaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat me in mijn vakantie ook liever verwennen, even geen koken, wassen enz. Ik kan me echter voorstellen dat vooral als je kinderen hebt, het vooral voor de kinderen ongedwongener is als een hotel. Het is voor de ouders ook minder stressvol.Ze kunnen lekker banjeren, hebben overdag lekker veel te doen, hoeven niet netjes te zijn als ze moeten eten en er hoeft niet zoveel opgeruimd te worden. Veel mensen vinden een camping gezellig en ongedwongen en `s avonds, als je leuke andere campinggasten hebt, lekker buiten zitten bij elkaar, terwijl de kinderen veilig in de buurt liggen te slapen. In een hotel ga je `s avonds niet weg en laat je kinderen alleen, net als in een vakantieparkvilla. Er zijn ook veel mensen die het juist avontuurlijker vinden eens primitief te moeten zijn en er iets romantisch in zien, zo op jezelf en de natuur aangewezen te zijn.
14 jaar geleden
Niet ieder persoon gaat op vakantie om 2 weken lang op een luchtbedje op zee te dobberen, bij het all-in diner je vol te vreten met lauw-warme patat, 's avonds vermaakt te worden door het animatie-team met karaoke en doet onder het mom van cultuur een excursie naar het dichtsbijzijnde stadje neemt drie fotot's gaat langs de goudfabriek en zegt dan; Turkije was fantastisch.

Hierbij wil ik niet zeggen dat het 2 weken naar de Turkse kust slecht is of wat dan ook. Ik wil er alleen mee aangeven dat vakantie voor iedereen wat anders is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben graag in de natuur. Hout is echt mijn element.

Als ik het hele jaar door in de stad woon, in de drukke omgeving en altijd een gebouw om me heen, met veel mensen. Dan ik wil in mijn vakantie gewoon weer terug waar ik me echt plezierig in ben. Dan pas kan ik me echt weer helemaal opladen.

Dat is voor mij dus geen camping (met al die drukte en mensen), nee maar wel bosgebied en onafhankelijkheid. Dicht bij de natuur en het frisse gras ruiken. Geen TV, geen luxe. Back to basic.

Dit verschilt dus per persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sleep niet met de afwas want doe die in de caravan of tent.. ik heb mijn eigen toilet dus sleep niet met een toiletrol over de camping, ik kook op een 3pits gasstel met afzuigkap en heb ook een oventje, ik slaap op een goed bed met pocketmatras en latten-bedbodem met een dekbed dat ik maar dicht hoef te slaan en dan is het weer netjes..; ik heb warm water ter beschikking en als ik wil kan ik ook in de caravan douchen..
Ik hoef me niet aan uur en tijd te houden..ben altijd in de natuur.. als het regent vermaak ik me in de voortent of ga gewapend met paraplu en goede kleding op pad.. of maak ik mooie auto tocht.. De campingkosten zijn zo duur als ik zelf wil..ik kies niet voor campings waar alles aanwezig is want ik vermaak me liever op mijn eigen manier en ik heb zelf al veel bij de hand...
Nee, 2 weken op een ligbedje dat je in de vroeg eochtend al moest reserveren met een handdoekje, aan een zwembad liggen met een glas cola-rum in mijn hand en 's avonds allemaal uit die grote bakken eten die al uren warm werden gehouden..en dan slapen in een bed waar wie weet wie al in heeft gelegen....dat is pas vakantie??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Camperen is gewoon een stuk goedkoper dan dat je een hotelkamer neemt.

En heel gek, maar zet eens buiten een pot thee op een gasbrander. Op de een of andere manier smaakt het veel beter dan het vertrouwde bakkie thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leeft buiten ,kinderen vermaken zich prima op een camping,daardoor krijg je als ouder ook rust. Meestal ben je in de natuur aan het relaxen ,privacy op een camping creeer je zelf . Wij zijn geen types die bij iedereen zo nodig op de koffie moesten. En koken op een gasbrandertje vond ik juist zo leuk ,je moet eens zien wat je allemaal nog kan fabriceren in de pannetjes ,mmmm gezellig was het ,ik kijk er enorm positief op terug . De laatste jaren reizen we wel af per vliegtuig naar zuiderlijke landen .Maar zal nooit kiezen voor all inclusive omdat je dan gebonden bent .Daar gaat onze interesse niet naar uit. We willen vrij zijn en gaan en staan waar we willen ,omdat we er maar wat graag op uittrekken .Dat deden we op de Camping ook vroeger en nu ook weer. Gelukkig kunnen vakanties zo gevarieerd zijn en kan je zelf kiezen waar een ieder zich prettig bij voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er maar aan wat je ontspanning vindt.
Camping is relaxen, eten wanneer je wil. Kleding maakt niet uit.
Onbezorgd liggen, luieren of weggaan.
Hotel krijg je alles voor je neus maar je moet toch meer op kleding en tijden letten.
het is maar waar je voor kiest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... en dat is nou precies wat ik bedoel met, : Het is maar waar je voor kiest.!
Persoonlijk ga ik graag naar een camping omdat je er veel sneller in contact komt met mensen. Het kan misschien liggen aan de leeftijd? (18) Het is hartstikke gezellig om over de camping te lopen naar vrienden aan de andere kant van het terein. Iedereen groet je en je maakt met veel mensen een praatje. Zo heb je gezelligheid en leer je veel mensen kennen. Dat zijn ook twee van de dingen waarom ik het heerlijk vind om op vakantie te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hotel is voor mij geen vakantie, aangezien ik voor mijn werk genoeg in hotels ben en daar dus geen vakanite mee associeer.
Na een doorweekte nacht op een lekke thermorest bij 8° vraag je je inderdaad wel eens af: 'Wat doe ik hier?' maar dat is vaak juist de lol. Zeker als alles om het houtvuur weer droog is geworden en je dan je warme tentje + slaapzak weer op kan zoeken. Geen verplichtingen, ik kan koken waar en wanneer ik wil en geniet van de natuur zonder al die toeristen. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en waarom krijg ik hiervoor een min?
Ik snap het soms ook niet van mezelf... maar kamperen vind ik leuk! Inderdaad soms hutje mutje op een camping naast mensen die je niet kent en die zowat alles van je zien...
Toch vind ik het heerlijk om de hele dag buiten te leven op een kleine ruimte. Lekker overzichtelijk want we hebben niet zoveel spullen bij ons. 'savonds zitten we gezellig onder een luifel met een glas wijn en een bak noten bij wat kaarslicht. Dat gevoel houd ik vast als ik weer thuiskom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.Alle voordelen van kamperen zijn al uitgebreid behandeld en ga ik dus niet herhalen. Maar een ding mis ik in de antwoorden en dat is de grote flexibiliteit van kamperen. Als je voor een aantal weken met je fiets of camper door Europa trekt, dan is het overnachten op een camping ideaal. Met de handige gidsen zijn campings gemakkelijk te vinden en de bereikbaarheid is beter dan die van hotels. Deze laatste liggen vaak in de centra van steden. Daarnaast moet je hotels meestal van te voren boeken (zeker in het hoogseizoen) en ben je dus gebonden aan een strak reisschema. Zo niet met campings. Vind je het ergens mooi of je hebt even genoeg van het rijden dan blijf je gewoon een paar dagen langer. Daarnaast is mijn ervaring dat de campings in de buurt van grotere steden vaak strategisch gesitueerd zijn. Ze liggen meestal in de buurt van een bus of metrostation, zodat je je snel, eenvoudig, goedkoop en milieubewust kunt verplaatsen. Ik zie al weer uit naar het komend seizoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een gezin met 3 of 4 kinderen bent, is op vakantie gaan met de auto en kamperen, veel goedkoper dan een vliegvakantie. Ook naar Turkije enz. Dat zal niet voor alle kampeerders de doorslag geven, maar voor een aantal zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste gehoorde reden is denk ik toch wel de prijs en de natuur/ rust. zeker met een groot gezin is een kampeer vakantie nog een beetje betaalbaar. Plus dat de kinderen zich vaak ook zelf nog een beetje vermaken met de camping vriendjes en paps en mams ook een beetje rust hebben.

Kamperen ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het is niet aan mij besteed. Alle keren hadden we regelmatig regen en dan voel ik mij toch behoorlijk opgesloten in mijn tentje en dan zat ik nog niet eens in Nederland. Een paar dagen red ik het nog wel, maar daarna..

Dat ik niet van kamperen houd betekent niet automatisch dat ik van een luxe all in vakantie houd. Ik hou van avontuur/ natuur en vooral cultuur. (de camping cultuur bevalt mij niet zo) Ik reis bijna altijd met een rugzak ( een tent behoort niet tot mijn bagage)
Ik slaap een paar nachtjes hier en dan weer een paar dagen daar. De plekken waar ik overnacht varieren van simpele budget hoteltjes tot houten bungalowtjes waar je tussen de vloer en muren door naar buiten kijkt, Zit je ook midden in de natuur!. ( maar wel een eigen doche/ toilet dat mag ook een mandi en een hurktoilet zijn)
Tel daar bij op, een wit strand met palmbomen een blauwe zee en af en toe een andere verdwaalde toerist.
Een jungle trekking (oke een paar dagen camperen) en dan weer een paar dagen de drukte opzoeken. Dat is pas echt vakantie! (zucht nog 5 1/2 maand wachten)

Ik kan mij dus wel vinden in het stukje natuur, tikje primitief, maar niet in toch nog moeten koken/ schoonmaken en vele nederlanders om mij heen.
Dat doe/zit ik het hele jaar al!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha ja goeie vraag! Ik zie er het nut ook niet van in. vroeger toen ik nog met mijn ouders mee ging kamperen, moesten we om de zoveel dagen het luchtbed weer oppompen, beestjes uit je tent halen, snachts naar het wc hok strompelen en daarna weer in de k*t tent kruipen. Met de afwas (want pa en ma hebben tenslotten vakantie) naar de afwasplek lopen, afwasmiddel vergeten, shit weer terug. Douchen met muntjes en slippers aan. Grrr.. Niet aan mij besteed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen een paar dagen verveel ik me dood tijdens een hotelvakantie, bijv. in Turkije. Een keer gedaan en gelukkig was het maar een week.