Is Nederland beschermend naar zijn burgers als het gaat over een drugsbeleid in een land waar de doodstraf op drugsbezit staat?

Stel: Je bent vergeten voordat je op vakantie gaat je gram hasj en je gram cocaine uit een zijvak van je rugzak, je binnenzak van je jas of je portemonnee te halen. (ook kan er een gaatje in je jaszak zitten, waardoor de drugs 1 jaar geleden in je voering van je jas terecht is gekomen. Onwetend dus) Je gaat naar zo'n land en word aangehouden. Ze vinden de drugs en je krijgt waarschijnlijk de doodstraf...

Wat doet Nederland in zo'n geval? En houd het land waar het illegaal is ook rekening met je verhaal en herkomst? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Nee. Zoals de Nederlandse wet geldt voor allen die in dit land zijn, zo gelden de wetten van andere landen voor Nederlanders die zich daar bevinden. Als een Nederlander in een land-met-doodstraf-wegens-drugsbezit vanwege een drugsdelict in de gevangenis zit, kan de Nederlandse staat hooguit steun bieden (via het consulaat) of de regering van dat land om mildheid bij vragen. Maar beschermen in de zin van ervoor zorgen dat de doodstraf niet wordt uitgesproken en voltrokken, dat kan niet. Dat ook een verzoek om clementie en zelfs een brief van de koningin niet hoeft te werken blijkt uit de geschiedenis van Johannes van Damme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit je antwoord maak ik op dat Nederland (zelfs de koningin) zich weldegelijk over zo'n gevallen bekommerd. Dat het uiteindelijk niets mag baaten is ten 2e, maar ze doen dus wel iets. Wat of wie, is het consulaat? Heeft dat iets met de ambassade te maken? Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alsjeblieft!
Ambassade is de diplomatieke vertegenwoordiging van het ene land in een ander land. Regeringsniveau dus. Consulaat is ook van het ene land in het andere land, maar dan voor de eigen burgers: het vertegenwoordigt een land in een ander land, ten behoeve van de onderdanen in het land van vestiging. Dus politieke kwesties zoals ontwikkelingssamenwerking, oorlog en vrede gaan via de ambassadeur. En als jij in een ander land een kind krijgt en dat moet je aangeven, dan doe je dat bij het consulaat. En als je bijstand nodig hebt omdat je in de gevangenis zit vanwege een drugsdelict, dan wend je je tot de consul.
Ambassade en consulaat worden beide aangestuurd vanuit het ministerie van buitenlandse zaken in den haag.
En in reactie op jouw reactie: ja, bekommeren kan, maar daadwerkelijk beschermen tegen zoiets als de doodstraf is dus wat anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kraak helder :) Dank voor je duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (1)

Nee, Nederland als land is niet beschermende naar zijn burgers als het gaat om drugs die over de grens vervoerd worden.

Voorbeeld is Argentinie:
Als u in het buitenland met drugs wordt gepakt, kan de Nederlandse regering niets voor u doen. U valt onder de rechtspraak van het land waar u bent gepakt.

Als u in het buitenland wordt betrapt met drugs in uw bagage, komt u in de gevangenis terecht. Alleen als u kunt bewijzen dat u niets wist van de drugs gaat u vrijuit. Meestal kunnen mensen niet bewijzen dat ze onschuldig zijn.

Onwetendheid is dus geen excuus!
De rechters in het buitenland letten meestal niet op verzachtende omstandigheden. Ze kijken alleen naar de feiten: welke drugs, hoeveel en hoe zijn de drugs gesmokkeld;

Houdt er rekening mee dat de Nederlandse overheid niets voor u kan doen om te zorgen dat u (eerder) vrij komt, of beter behandeld wordt.

Overigens:
Voor die ene gram krijg je in bijna geen een land
de doodstraf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat Nederland kan doen hangt ook nog af van de vraag of er een uitleveringsverdrag is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus een goede rede als onschuldig Nederlands meisje maakt niets uit? :p Ook als het toevallig alleen 2 gram hasj is (iets wat in Nederland legaal is) houd niemand rekening met je herkomst. Knap vervelend lijkt me dat... Stel dat je broertje zo stom is geweest om zijn drugs in jou jaszak te stoppen oid, wat je niet kunt bewijzen, dan hang je dus letterlijk :s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tipje: Koop een nieuwe jas en rugzak voor je op vakantie gaat.
(nog betere tip: laat je absoluut niet in met drugs, beter voor je gezondheid en je portemonnee)