Wat is het nut van de eiffeltoren?

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom is het gebouwd, en voor ontworpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
11K

Antwoorden (5)

Een bezienswaardigheid voor toerisme. Het is bekend want iedereen weet waar die staat en hoe het eruit ziet. Mensen willen het van dichtbij zien. Net als het vrijheidsbeeld. dus het trekt vakantiegangers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of een herdenkingsmonument... Was het niet tgv de wereldtentoonstelling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dit is echt geen antwoord op de vraag.
De Eiffeltoren werd tussen 1887 en 1889 gebouwd ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van 1889; de Eiffeltoren zou de monumentale toegang tot de tentoonstelling worden. Het jaar 1889 was niet toevallig uitgekozen: het was de honderdste verjaardag van de Franse Revolutie. De Eiffeltoren werd op 31 maart 1889 ingehuldigd en op 6 mei officieel geopend. Nu is het een bezienswaardigheid en een prachtige uitkijktoren over Parijs.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan te bedenken dat ze hem na een aantal jaren weer af wilden breken. Die toren heeft inmiddels ruimschoots voor zichzelf betaald.
De Eiffeltoren, aanvankelijk bedoeld voor de wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs als publiekstrekker, is een icoon geworden voor Frankrijk en vooral voor Parijs. Brochures voor toerisme voor Parijs zijn nauwelijks voor te stellen zonder afbeelding. En hoewel veel Parijzenaars er misschien wat misprijzend over doen ze zouden hem niet kunnen missen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Eiffeltoren is gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1889 en was van 1889 tot 1930 het hoogste gebouw ter wereld. De toren was een staaltje ingenieurskunde, waarmee men aantoonde dat men door het gebruiken van staal hogere bouwwerken kon maken dan alleen met steenachtige producten mogelijk was. In die zin was de bouw van de Eiffeltoren een experiment, wat later heeft geleid tot de bouw van wolkenkrabbers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Eiffeltoren herbergt twee restaurants, een museum en wordt gebruikt als antenne. Daarnaast is het een toeristische attractie. Daar is hij echter niet in de eerste instantie voor ontworpen.

De Eiffeltoren werd tussen 1887 en 1889 gebouwd ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van 1889; de Eiffeltoren zou de monumentale toegang tot de tentoonstelling worden. De toren is ontworpen door de ingenieurs Maurice Koechlin en Emile Nouguier, twee medewerkers van Gustave Eiffel.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Eiffeltoren na twintig jaar weer gesloopt zou worden, maar omdat de toren waardevol bleek voor communicatiedoeleinden mocht hij langer blijven staan. Op 12 januari 1908 werd het eerste langeafstandsradiobericht vanaf de toren verzonden.

Op 3 januari 1956 beschadigde een brand de top van de toren. Een jaar later werd de huidige antenne op de top geplaatst.

In de jaren '80 werden een oud restaurant en zijn ondersteunende steigerconstructie ontmanteld en van de Eiffeltoren verwijderd. Het geheel werd verkocht en heropgebouwd in New Orleans. Tegenwoordig bevinden zich nog twee restaurants in de toren: Altitude 95 op de eerste verdieping en het restaurant Le Jules Verne op 125 meter hoogte. Le Jules Verne heeft één Michelinster.

Op de derde verdieping is een reconstructie van het Musée Grévin te zien, dat naar een idee van Eiffel is gemaakt. Het lijkt hier alsof Eiffel dit heeft gebruikt als kantoor. De historische werkelijkheid is echter anders. In feite is de plek gebruikt voor meteorologisch onderzoek, door Gustave Ferrié in 1910. Voor deze experimenten werd draadloze telegrafie gebruikt.

Op de top van de toren werd van 1957 tot 1959 een televisiemast geplaatst. Deze werd gebruikt voor ongeveer 10 miljoen huishoudens. Op 17 januari 2005 is de eerste antenne voor digitale televisie geplaatst, de toevoeging van de 116e antenne heeft ervoor gezorgd dat de toren nu 325 m hoog is, in plaats van 324 m.

De toren ontvangt tegenwoordig jaarlijks meer dan zes miljoen bezoekers en is daarmee het meest bezochte monument ter wereld.