Als je 5 procent toeristenbelasting moet betalen 'per verblijf' in een hotel in Utrecht, bedoelen ze dan per persoon per nacht of per kamer per nacht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K

Het beste antwoord

Elke gemeente kan dat zelf regelenen en in Utrecht is het
Het tarief is een vast percentage van de overnachtingsprijs, deze is 5 %.
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Valt wel mee Torrie, want je berekening klopt.
paulus811
11 jaar geleden
Mits die 60 euro de kamerprijs is natuurlijk.
ronron1212
11 jaar geleden
Het is gewoon 5% van de totale overnachtingsprijs per nacht in de gemeente Utrecht.

Andere antwoorden (5)

per persoon per nacht, het zijn allemaal toeristen, niet de kamer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Toeristenbelasting in Nederland
Dit is belasting geldend voor bezoekers van buiten de gemeente die overnachten in een hotel, B&B, camping, jachthaven, etc. De gemeente is niet verplicht om toeristenbelasting te vragen. Als ze dat wel doet, mag ze zelf het tarief bepalen. Inmiddels heffen bijna alle Nederlandse gemeenten toeristenbelasting.
Dit zou per persoon moeten zijn. Je verblijft namelijk 'als persoon'. Overigens is de opslag van 5% gemeenteafhankelijk, er zijn geen landelijk voorgeschreven regels voor. De gemeente is ook niet verplicht om toeristenbelasting te heffen.

"Toeristenbelasting is een algemene belasting die een gemeente kan heffen om het gebruik van voorzieningen door toeristen te financieren.

Wanneer toeristenbelasting betalen

U betaalt toeristenbelasting als u overnacht in een gemeente waar u niet staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Bijvoorbeeld bij verblijf in een hotel, pension, caravan of bungalow. Ook als u een stad bezoekt voor zakelijke doeleinden moet u deze belasting betalen.

Belastingaanslag voor toeristenbelasting

De ondernemer (bijvoorbeeld de hoteleigenaar of campingeigenaar) waar u verblijft, krijgt de belastingaanslag voor toeristenbelasting. Deze mag de toeristenbelasting aan u doorberekenen.

Hoogte toeristenbelasting

De hoogte van de toeristenbelasting verschilt per gemeente. Gemeenten mogen zelf bepalen of zij toeristenbelasting heffen en hoe zij het tarief berekenen. Bijvoorbeeld een vast bedrag per overnachting of een percentage per overnachtingprijs. Elke gemeente kan de hoogte regelen in een eigen verordening. De verordening kunt u opvragen of inzien bij de betreffende gemeente.

Waarom toeristenbelasting

Een gemeente ontvangt van het Rijk een geldbedrag per inwoner. Als er veel toeristen verblijven in een gemeente, maakt deze meer kosten voor bijvoorbeeld het schoonmaken van straten en stranden en het onderhouden van wegen. Die extra kosten kan de gemeente betalen van de extra inkomsten uit de toeristenbelasting.

Meer informatie toeristenbelasting

Voor meer informatie over de toeristenbelasting kunt u contact opnemen met de betreffende gemeente."
Computoon
11 jaar geleden
Dat maakt toch niet uit?

5 procent per persoon of per nacht is opgeteld toch 5% van het verblijf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel het kost per persoon €100 en je gaat met 2 personen: dan kost het dus per persoon €5 oftewel samen €10. Het hele verblijf kost voor de 2 personen €200 en 5% daarvan is €10. Het blijft dus hetzelfde.
Computoon
11 jaar geleden
Bij een percentage maakt het inderdaad niet uit of het 'per persoon' of 'per kamer' is. Wel als het een vast bedrag is 'per verbljf'. Dan wordt bedoeld: 'per persoon per nacht'.
Als er een percentage wordt genoemd dan wordt in jouw geval 5% van de accomodatie bedoeld dus van de kamerprijs of ligplaats van een boot etc.
Een gemeente kan ook een vast bedrag per persoon vaststellen wat natuurlijk eerlijker is alleen niet zoveel opbrengt. De procent regeling is lucratiever voor de gemeente. Luxe verblijven brengen dan meer in het laatje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt niet uit. Het is 5 % van de totale prijs.

Als 1 nacht bijvoorbeeld 50 Euro zou zijn, dan zou de toeristenbelasting voor die nacht 2,5 euro bedragen.
Verblijf je daar 2 nachten, dan betaal je 5 euro aan toeristenbelasting, wat dan nog steeds gelijk is aan 5%.