Heb ik een visum nodig om naar Azerbaidzjan te reizen?

Heb ik, als Nederlander, een visum nodig om naar Azerbaidzjan te reizen? Zo ja, hoe kom ik daar aan?

Gerelateerde vraag:
Als ik vanuit Azerbaidzjan met de trein naar buurland Georgië wil reizen en een paar dagen later weer terug (ook met de trein) naar Azerbaidzjan, heb ik dan een visum nodig?

Toegevoegd na 59 minuten:

Over Georgië:
Het gaat er niet om of ik een visum nodig heb om naar Georgië te reizen, maar of ik een visum nodig heb om *vanuit Azerbaidzjan* (en dus niet vanuit Nederland) naar Georgië te reizen.

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer spannende plannen?
Volgens mij ga je het hele Oostblok af. Ik ga me vast inlezen op Azerbaidzjan en Georgie om de vragen: "Ik was in..." zo goed mogelijk te beantwoorden! Veel plezier gewenst alvast.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja, ik wissel af tussen gewone plekken (stedentrip Parijs, Barcelona, Berlijn) en bijzondere plekken. Polen, Letland (RIGA ;-) en Litouwen lijken misschien bijzonder, maar zijn heel eenvoudig te bereizen. Azerbaidzjan is lastiger te bereizen zodra je dat zelfstandig wilt doen, dus zonder groepsreis en zonder vooraf samengesteld rondreispakket. In Georgië schrijven ze ook nog eens in kringeltjes, dus dat maakt het extra lastig. En zeg nou zelf - wie wil er nu niet naar het enige land ter wereld waar niet een voetballer, maar een scheidsrechter de nationale held is, naar wie zelfs een stadion vernoemd is? En dan niet zomaar een scheidsrechter, maar een scheidsrechter die minimaal twee zeer omstreden beslissingen op zijn naam heeft staan. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Tofiq_Bahramov .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow... Cryo en een sportweetje.. ik sla achterover van schrik :) Maar ik begrijp wat je bedoeld. Zo staat bij mij een reis naar Molvanië hoog op mijn lijstje :)

Antwoorden (3)

U dient te beschikken over een paspoort dat nog minimaal 6 maanden geldig is bij vertrek uit Azerbeidzjan.
Een visum is verplicht. Deze kunt u aanvragen bij de ambassade van Azerbeidzjan in Den Haag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je 2e vraag moet je even navragen bij de Ambassade. E.e.a. kan wel te maken hebben met de actuele diplomatieke betrekkingen tussen die 2 landen.

Toegevoegd na 1 uur:
op je toevoeging van de vraag:

kijk hier eens: http://www.hansrossel.com/reisgids/visa.html

In dergelijke streken bestaat er ook nog zoiets als het universele visum: USD

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens mij niet. Het gaat niet zo zeer waar je vanaf vertrekt alswel wat je Nationaliteit is:

http://www.reisgraag.nl/vakantie_georgie/rondreizen_in_georgie.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om naar Azerbeidzjan te gaan heb je een visum voor nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierbij nog een site met meer informatie

Toegevoegd na 2 minuten:
voor je tweede vraag heb je dat ook nodig
http://visumdienst.com/georgi%EB.html
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Volgens mij staat op de link die onder "Toegevoegd na 2 minuten" staat, dat ik GEEN visum nodig heb voor Georgië. Ik citeer van http://visumdienst.com/georgi%EB.html : "Visum nodig: nee" Even verderop: "Opmerking: geen visum nodig voor West-Europeanen"
Ja, een visum is vereist. En je hebt een paspoort nodig dat nog minimaal 3 maanden geldig is na je vertrek.

Een visum kan je uitsluitend persoonlijk aanvragen op dinsdag en donderdag bij de ambassade van Azerbeidzjan in Den Haag, omdat je een vingerafdruk moet zetten. Ervoor nodig is:
Een paspoort.
Een ingevuld aanvraagformulier.
2 pasfoto's.
Het visum kost € 60. Voor een visum dat langer dan 7 dagen geldig is heb je een uitnodiging nodig die is gelegaliseerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Azerbeidzjan.

Maar het ministerie van buitenlandse zaken ontraadt niet-essentiële reizen naar Azerbeidzjan. Er er wordt aangeraden geen foto’s te maken van de metro en/of gebouwen en infrastructuur, die door militairen of politie worden bewaakt.
Draag altijd een kopie van je paspoort bij je, voor eventuele controle van papieren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor Georgië is geen visum vereist. Alleen je paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn na aankomst in Georgië.

Toegevoegd na 43 minuten:
Voor wat betreft de vraag of je vanuit Georgië een visum nodig hebt om in Azerbeidzjan te mogen komen is het antwoord hetzelfde als het eerste deel. Je bent een Nederlander, en hebt daarom om visum nodig.

(Dat is ook te lezen bij de beschrijving van een reis die deze twee landen aandoet: http://www.dim-sum.nl/?pagina=DGA_Kaukasus_rondreis_Praktische_Info)
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Volgens mij wordt niet het reizen naar Azerbaidzjan afgeraden, maar alleen het reizen naar bepaalde gebieden binnen Azerbaidzjan (bijvoorbeeld Nagorno-Karabach, maar er zijn er meer). Omdat niet iedereen het erover eens is of die gebieden wel of geen onderdeel zijn van Azerbaidzjan ;-) willen daar nog wel eens laagvliegende kogels voorkomen. Een enkele keer schijnen toeristen als melkkoe te worden gezien: laat een stel toeristen een paar weken verblijven op een geheime plek, en zie, er komt een hoop geld uit hun thuisland naar je toe.