wie kan me iets vertellen over de waarde van egyptische ponden?

Dus wat betaal je bijvoorbeeld voor een bus of taxirit? Wat kost een blikje frisdrank, bier of een flesje water? Als je uit eten gaat, wat ben je dan kwijt? En als je een excursie of duikcursus wil doen, of een waterscooter of bootje wil huren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K

Het beste antwoord

Allereerst zijn ze in Egypte helemaal gek op euro's en hebben ze liever geen ponden, maar mijn ervaring is om voet bij stuk te houden en toch je euro's om te wisselen voor egyptische ponden. Met ponden kun je volgens mij meer afdingen dan met euro's. Precieze prijzen kan ik je niet geven, want die veranderen ieder jaar. Maar voor een taxirit van bv. 15/20 km, moet je nooit meer dan 30 pond betalen. Schaam je niet om af te dingen, want hun doen precies hetzelfde, alleen in de verkeerde richting. Staat het ze niet aan, gewoon weigeren en bij de volgende proberen. Als ik me niet vergis is de hedendaagse koers ongeveer 9 pond voor 1 euro.
Als je op een terrasje een biertje pak (als ze dat uberhaupt hebben) en 2 frisdrankjes, kost je dat ongeveer 2enhalve euro (25 pond). Uit eten gaan kost je ongeveer de helft van wat je in NL kwijt zou zijn.
Dit alles is gebaseerd op de tarieven van vorige zomer, dus er kan wat veranderd zijn, maar veel zal het niet zijn. Daarnaast ben ik geen held in het afdingen, want volgens mij kan alles nog veel goedkoper. Het hangt er dus helemaal van af hoeveel lef je hebt om af te dingen en je poot stijf te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bovenstaande prijzen zijn vrij realistisch maar verschillen sterk naar gelang u in een toeristisch centrum bent of niet.
De koers is heden 1,0000 EUR = 7,6780 EGP
U kan die dagelijks opvolgen op de site in bijlage.
Goede vakantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe vervelend Nederlanders dat vaak ook vinden, maar je moet flink afdingen, anders betaal je vaak de hoofdprijs. Overigens kan de hostess in je verblijf je vaak wel vertellen wat gebruikelijke prijzen zijn. Als je goed oplet zal je zien dat de locals minder betalen voor een taxirit, die vaak in zo'n minibusje gaat waar je met zn allen in zit. Dat is ook niet zo erg, ze verdienen ook 10x minder dan wij hier. Vanaf aankomst op het vliegveld krijg je Egyptenaren om je heen die je koffer willen dragen en dan "Bakshies - Bakshies" roepen. Ze willen dan fooi. Betaal alleen fooi als er werkelijk een dienst wordt bewezen die je ook wilde. Dus als je zelf je koffer draagt, dan geen Bakhies geven. Blijf beleefd maar wijs diensten die je niet wit resoluut af. Het is handig om altijd een handjevol losse euro's of dollarbiljetten in je broekzak te hebben, zodat je die waar nodig snel kunt pakken en geven. Raak niet geirriteerd door dat voortdurende aandringen om iets te kopen. Zo gaat het daar nu eenmaal. Wees ook alert als je bij een winkeltje Cola of iets anders te drinken "gratis"krijgt aangeboden, want de bedoeling is dan dat je naar hun handelswaar komt kijken en er iets te kopen. Als je er ontspannen in staat en misschien echt iets wilt kopen, is het ook wel leuk, het spel van cola, uitzoeken en afdingen. Oh ja, ze verstaan je beter dan je denkt! Veel plezier. Het is een prachtig lans met vriendelijke mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt allemaal heel bekend... :))) +1
jodyenboyke
11 jaar geleden
haha, ik ben verslaafd aan m.n Hurghada