hoe ga je te werk bij duitse zinnen ontleden? (zie uitleg)

ga je dan eerst kijken naar de voorzetsels van de 3e of 4e naamval? of ga je eerst kijken of het een beweging is of toestand en aan de hand van dat dat je daaruit opmaakt of het 3e of 4e naamval is? of begin je eerst met ontleden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (1)

Is het een pers. Vnw of een zelfst. Nw? -> zit er een voorzetsel in de zin? 3e naamvals voorzetsel -> 3e naamval. 4e naamvalsvoorzetsel -> 4e naamval. 3e/4e naamvalsvoorzetzel ; wo/wann (wo is stil staan) -> 3e. Wohin (waarnaartoe, bewegen) -> 4e naamval.eerst ontleden dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik bedoel dus, eerst voorzetsels, dán ontleden (en daarna beweging etc.)