Het is interessant qua verlatenheid en de wilde overgroeide natuur. Toen wij erwarten werd je streng met de geigerteller bemeten en we mochten er niet langer dan een uur zijn. De rest van de dagexcursie ging op aan busreizen, varen en eten, dus is het zinnig te bedenken of het de moeite waard is. De straling kun je immers niet zien of horen behalve de piepjes in de teller. Het is een beetje ramptoerisme, dat zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb geen ervaring hiermee maar;

in 2009 zijn de volgende waarden gemeten:
Administration building - 0.41 mSv/hr
Visitor Center near the Sarcophagus - 6.93 mSv/hr
Local areas at the Sarcophagus - 40.0 mSv/hr.

En:
"Normaal gesproken wordt een inwoner van Nederland op jaarbasis blootgesteld aan 2,5 millisievert. Dat kan oplopen als we bijvoorbeeld een röntgenfoto laten maken (+0,1 millisievert). De bemanning van een vlucht van Tokio naar New York, over de Noordpool, krijgt per jaar 9 millisievert extra, omdat de atmosfeer daar minder goed beschermt tegen de kosmische straling. Voor piloten is een grens van 20 millisievert per jaar ingesteld."

Dus als je een uur naar de "Administration building" gaat krijg je al 1/6e van de hoeveelheid straling die je in Nederland per jaar krijgt.

Volgens dit tabelletje.
Gevaren stralingsdosis in millisievert
Hoeveelheid Gevolgen
150 – 300 schade aan DNA
300 – 700 misselijkheid en hoofdpijn
700 – 1200 bloedingen en verzwakte afweer
1200 – 4000 zeer sterk verzwakte afweer en hevige bloedingen
4000 – 7000 dodelijk in de helft van de gevallen
7000 en meer dodelijk

Bestaat pas vanaf 150 mSv een mogelijk gevaar. Straling moet je natuurlijk zoveel als mogelijk uit de weg gaan, maar een het lijkt mij dat een kortdurende excursie, geen extreem gevaar op levert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om op het tweede deel te antwoorden: Ja, het is erg interessant. Het is een omgeving die bevroren lijkt in de tijd. Huizen zijn achtergelaten, compleet met inboedel. Nu zie je hoe snel de natuur het overwoekert en dat is best indrukwekkend.