Wat te doen tijdens een tussenstop in Milaan?

Binnenkort hebben we een vlucht met een overstaptijd van 6 uur op Milaan Linate.
Het plan is om Milaan even in te gaan.

Weet iemand of mag of dit haalbaar is binnen deze 6 uur en of er wat vertier is op dit vliegveld?

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
4.3K

Antwoorden (3)

Tot 2014 (de ineenstorting van Europa) is Italië een zogenaamd Schengenland. Je hoeft tot die tijd niet door de douane als je vanuit Nederland komt, dus niemand zal je een strobreed in de weg leggen om te gaan doen wat je wilt.
Dat neemt niet weg dat het niet loont om Milaan in te trekken, de tijd is daar te kort voor.
En, vertier op het vliegveld? Alle vliegvelden op de hele wereld zijn hetzelfde. Een biertje voor een tientje, een hamburger voor 12 euro. Als je dat vertier noemt, dan heb je mijn zegen.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het eerste deel een plus, voor het tweede deel een min "en of er wat vertier is op dit vliegveld?" "......Als je dat vertier noemt, dan heb je mijn zegen." 6 uur lijkt lang maar is vaak zo voorbij, meestal ben je al een uur kwijt om van een vliegveld af te komen.
Reken dan nog een uur op weer binnen te komen.
Alle risico's met verkeersopstoppingen...ik zou gewoon wat op het vliegveld rond gaan hangen.
Desnoods met een pilsje van een tientje.
Summo
11 jaar geleden
escape, als GV dan nog bestaat krijg je mijn + in 2014, als je glazen bol heeft bewezen dat ie gelijk heeft gekregen, eerder kan ik niet beoordelen of het eerste deel van je antwoord correct is :) En Gollem, escape zegt toch juist dat het niet loont om Milaan in te trekken door tijdgebrek.
En dat is helemaal juist om de redenen die jij ook noemt, plus nog het feit dat je weer een uur (minimaal) voor je volgende vlucht bij de gate klaar moet zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een +. Zowel voor het eerste als het tweede deel.
Te weinig tijd om het vliegveld te verlaten en de consumpties zijn schrikbarend duur.
Ik ben bang dat wat je het makkelijkst kunt doen op Linate is je vervelen. Er zijn wel winkels en restaurants.

Je kunt hier wifi tijd kopen: https://secure.viamilanoeshop.eu/commerce/start.do;jsessionid=Q1jVPBzfg1KSsvHD4gntFyltZghYSDGqbXN3ZJ0zlqs5hGKj8QGj!-708949164?mainProd=wifi&terminale=LIN|T0&language=en

Het vliegveld ligt wel dicht bij de stad, dus het zal misschien best mogelijk zijn om even Milaan in te gaan (ik heb het niet zelf geprobeerd). OV een half uurtje van vliegveld naar centrum.
http://www.milanolinate.eu/en/accessibility-and-parking/how-to-get-here

Ik zou je wel aanraden om ruim op tijd terug te gaan en dan de eventuele resterende tijd toch maar op het vliegveld rond te hangen. (Ik heb zelf wel eens een vliegtuig gemist tijdens een transfer-uitstapje door verkeersopstoppingen)

Oh, en hou je spullen goed in de gaten, er lopen daar erg handige dieven rond.
Veel plezier in Milaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Transfer vanaf Linate AirportLinate Airport ligt op ongeveer 7 km van de stad. Je hebt de keuze tussen taxi en verschillende bussen. Het handigste en goedkoopste is de Shuttlebus. Een taxi vanaf Linate Airport naar het centrum van Milaan kost ongeveer 20-25 euro.

Shuttlebus: Naar: centraal station Milaan, stopt ook bij Lambrate
Vertrekt vanaf: Aankomsthal
Tijden: van 06.05 a.m. Tot 23.45 Dagelijks om de 30 minuten
Prijs: € 4.00
Tickets: vooraf te koop bij Agenzia Autostradale Linate maar ook gewoon bij de chauffeur.

Bus (lijn 73)
Naar: het centrum van Milaan
Vertrekt vanaf: Aankomsthal
tijden: van 06.05 a.m. tot 0.55 Dagelijks om de 10 minuten
Prijs: € 1.00
Tickets: koop vooraf een buskaartje bij bars, krantenkiosk en overige geautoriseerde verkooppunten.

Let wel: Milaan is een prachtige stad, maar erg groot en je moet goed weren waar je bent en waar je naartoe gaat. Bereid voor waar je naartoe wilt! Het kan erg chaotisch zijn met verkeer en regelmatig worden er (onaangekondigd) straten afgesloten als er weer een hoge pief langskomt, iemand fout heeft geparkeerd (of als ze er zin in hebben).

Als je tóch even iets van Milaan wilt zien, neem dan als uitvalsbasis de Piazza de Duomo (Plein van de Dom) Dat is veruit het meest toeristische (en duurste) plekje met wat terrasjes, straatmuzikanten en dergelijke. Overigens 's avonds zeker de moeite waard!!! De Galleria, gelegen pal aan het Piazza, is mooi om even snel winkeltjes te bezoeken. Ook hier: erg duur, maar wel gezellig.
Begeef je niet in de zijstraatjes want je verdwaalt hier ontzettend gemakkelijk. Er valt daar overigens toch niet bijzonder veel te beleven.

Ga NOOIT uit van de toeristische plattegrond. Dat geeft een vertekend beeld van afstanden en de helft van de straten staat er niet op.

Bereid je goed voor en houd rekening met minimaal een uur extra reistijd terug naar het vliegveld. Niemand heeft haast, en zéker niet tussen 12 en 15u.
Weet waar de taxi's staan en hou enkele zinnen in het Italiaans bij de hand: "ik moet met spoed naar het vliegveld terug" "waar vind ik een taxi?" en "kunt u mij de weg wijzen naar...". Italianen spreken nauwelijks andere talen, geldt ook voor agenten en taxichauffeurs!!

Zorg voor voldoende cash en verspreid dit over je lichaam (in je sokken, tasje onder je kleding, binnenzakken etc). Vermijd zeker de bus, tram en metro ivm zakkenrollers en BLIJF ALERT!

Milaan is een risicostad voor "een paar uurtjes" geen A'dam of Londen organisatie. Bezint eer ge begint!!!