Wat kan iemand met een gestolen paspoort?

Het schijnt dat een West-Europees paspoort best een gewild item is in bepaalde landen. Maar als iemand (onrechtmatig) aan zo'n paspoort komt, wat kan die er dan eigenlijk mee? Het lijkt me dat een paspoort niet zomaar door iemand anders gebruikt kan worden. Bovendien staan gestolen paspoorten op een internationale zwarte lijst. Dus waarom worden er nog paspoorten gestolen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
4.8K

Het beste antwoord

Even naar de kapper, nieuwe kleding aan en je lijkt sprekend op de persoon die op de pasfoto van het gestolen paspoort staat. Zelfs de douanebeambte ziet geen verschil. Zo komen veel mensen illegaal ons land binnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mensensmokkel met Look-a-like truc

Volgens het Nationaal Bureau Documenten (NBD) werkt de look-a-like truc zo goed omdat het voor douanebeambte vaak moeilijk is Afrikanen en Aziaten uit elkaar te houden. In onze ogen lijken ze vaak erg veel op elkaar. Volgens de marechaussee op Schiphol is de truc zelfs zo populair dat één op de drie fraudeurs er gebruik van maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In andere landen zoals Turkije, Iran, Irak, Syrië, afghanistan kan je er veel dingen er mee doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een foto van je zelf er in doen.
En dan hup het land uit.!
Overval doen en die paspoort achterlaten.
Ja noem maar op ik weet niet ben geen maffia.
Maar ik denk dat er wel veel dingen er mee te doen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik een foto laten zien van mij als maffia?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
w8 even Nu komt die
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het mislukt Babyfaced? Ik zie nog niks nieuws.
Klopt, het kan onderzocht worden op hoe het gemaakt is en je kunt er toch mee uit de voeten ver weg van Nederland... Je kunt het gaan modificeren en verder vervalsen...

Heel wat mogelijkheden liggen daar, daarom is er vraag naar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een andere identiteit aannemen dan de eigen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand een gestolen paspoort heeft en er dus voor zorgt dat hij op diegene lijkt, kan hij er veel mee doen ja.

Illegaal het land verlaten en elders binnenkomen.
Met de paspoort bepaalde dingen huren, zgn onderpand.

Vooral als men ook nog andere gegevens van je heeft, bv creditcardgegevens, bankgegevens.