Wat is het verschil tussen de vliegtaks en de EU-vliegtaks?

Voor een PO ben ik onderzoek aan het doen naar de vliegtaks. Maar ik stuit meteen op een groot probleem.
Wat is het verschil tussen de vliegtaks en de EU-vliegtaks? Ik weet de de vliegtaks in 2008 ingevoerd werd, maar kort daarna weer afgeschaft.
En wie kwam met het idee voor de EU-vliegtaks?
Alle informatie en meningen zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (1)

Er zijn in der daad twee 'vliegtaksen' De eerste is door Nederlandse overheid ingevoerd in 2008. Het doel was de milieu effecten van vliegen te verkleinen door dat er door de hogere kosten minder mensen zouden gaan vliegen. Echter de taks leidde tot veel protest. De taks leiden er toe dat een eental vliegtuig maatschappijen niet meer op nederland gingen vliegen en veel Nederlanders uitweken naar Duitsland of België. O.a. hierdoor is de vliegtaks in 2009 weer afgeschaft.

Dan is er ook de Europese belasting die dit jaar is ingevoerd. De EU-vliegtaks is anders in zoverre dat vliegtuigen die landen en verteken in de EU moeten betalen voor hun CO2-uitstoot. Deze taks leid ook weer tot veel protest omdat de Europese vliegtuigmaatschappijen bang zijn veel van hun transit passagiers kiezen voor goedkopere reizen b.v. via het Midden Oosten.