Is het in Kroatië "not done" om in je blote bast te lopen?

Ik ben op vakantie in Kroatië. Vandaag de hele dag in blote baat gelopen en viel me op dat iedereen zo zat te kijken.. Het is 30 graden, dus zo gek is het niet lijkt me? Ook zie ik verder niemand zonder shirt aan..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
3K

Antwoorden (3)

Eigenlijk is blootlopen (voor mannen met ontbloot bovenlijf) nergens normaal. Dat wij Nederlanders denken ons alles maar te kunnen permitteren is duidelijk hoogmoedig en misplaatst.

Op het strand zou ik er geen punt van maken, maar als om je heen iedereen decent gekleed gaat is het onfatsoenlijk om je niet aan de gangbare regels te houden. Dit hoef je niet op papier te hebben. Wat je ziet is wat men gewend is, daar houdt ook de vreemdeling zich aan. Je bent gast en wil toch niet dat mensen aanstoot aan je nemen.
Wat zegt de Nederlander dan: wat zijn ze hier oubollig en antiek. Ik zeg dan: dit is hun levenswijze en die is minder confronterend dan die van ons. Ik pas mij aan.
Zou jij misschien ook moeten doen.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat "wij Nederlanders" is veel te generaliserend. Er bestaan ook normaal fatsoenlijke Nederlanders, die zich keurig aanpassen!
escape
11 jaar geleden
Tsss... Nergens?
http://www.amazon-tribes.com/Huaorani-Tribe-Spears-cens.jpg
Ivana
11 jaar geleden
Jawel, die zijn er ook. Maar toch staat het Nederlandse volk in het buitenland bekend als vrijgevochten en rumoerig. Ik kan dat alleen maar beamen na 43 jaar op campings te hebben gestaan. Natuurlijk is niet iedereen zo, dat is duidelijk. Als de vraagsteller het van huis-uit niet gewoon vindt dat je eerst om je heen kijkt of zulks hier wel kan en gewoon is, dan herken ik weer de idee van vakantievierende Nederlanders, dat alles maar moet kunnen en geoorloofd is.
Voel je dus niet aangesproken.
Ivana
11 jaar geleden
Escape, laat deze foto nou gemaakt zijn om toeristen te laten zien, dat er nog 'wilde' volkeren bestaan. Hier heb ik weinig begrip voor, ook niet voor het scheeftrekken van mijn antwoord. Je weet best wat ik bedoel.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Weet niet of ze het ongepast oid vinden, want ze kijken allemaal de hele dag door triest uit hun ogen.. 90 procent in ieder geval ;p maar vind dat u wel een punt heeft, ik zal morgen netjes mijn shirtje aan blijven houden ;-) het is niet dat NIEMAND zijn shirt uit doet, maar wel heel weinig .. Bedankt nogmaals!
escape
11 jaar geleden
Ik vind je antwoord dan ook best goed, maar de eerste zin (Eigenlijk is blootlopen (voor mannen met ontbloot bovenlijf) nergens normaal. ) klopt gewoon voor geen meter. Jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana heeft gelijk. +
Ivana
11 jaar geleden
Floska, ik wens je een fijne vakantie en veel zonneschijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankuwel, komt helema goed! Ennuh, het shirtje is aangebleven vandaag hoor! :)
Zoals je zelf al geconstateerd hebt is het "not done". 's Lands wijs, 's lands eer, dus houd je aan de fatsoensnormen van het land waar je verblijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mannen met ontbloot bovenlijf, gewoon in de stad of op een terras, dat vinden wij hier in Nederland toch ook niet normaal?
Ik zie het tenminste nooit.

Net zoals vrouwen hier in de stad niet in bikini lopen.
Zelfs niet in een bovenstukje met rokje.
Wat hetzelfde is als een ontbloot bovenlijf voor een man.

Waarom zou dat in een ander land dan wel kunnen?

Op een lange fietstocht,
of op het strand of iets dergelijks,
dan wel ja.