Kan de vliegmaatschappij geld eisen?

Ik ga in September naar New York met 3 mensen totaal. Nu krijg ik net een mail dat door de sterk aanhoudende stijging van de olieprijzen Jet Airways haar brandstoftoeslag verhoogt. 24,00 per persoon. Ik vindt dit nogal veel. Om dit te omzeilen moet er voor 23 maart het halve bedrag van de aankoopsom betaald worden.

De e-mail komt wel van Oad zelf af.

Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (3)

Dit zijn vervelende dingen. Waarschijnlijk kan dit inderdaad. Zoiets wordt meestal geregeld in de algemene voorwaarden - die lange lap tekst die je moet accepteren, anders doen ze geen zaken. Bijna niemand neemt de moeite ze te lezen, maar soms is het wel de moeite waard.
In Nederland kan de consument algemene voorwaarden, ook als je ze hebt geaccepteerd, juridisch aanvechten als ze, zoals dat heet, "onredelijk bezwarend" zijn. In het Burgerlijk Wetboek wordt dat begrip vrij precies uitgewerkt. Maar Jet Airways zal onder het recht van India vallen, of van nog een ander land. Dat maakt het moeilijker om het aan te vechten.
De logica is in dit geval dat het risico van prijsstijgingen bij de klant ligt, tot hij heeft betaald. Dan ligt het bij de vliegtuigmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot zes weken voor vertrek mag de brandstoftoeslag aan de reiziger doorbelast worden.
bamibal
12 jaar geleden
Helaas dit mag...
Zo gebeurde het 2 jaar geleden in positieve zin toen waren de brandstof prijzen gedaald en kreeg ik ineens gewoon 100 euro op mijn rekening gestortd