Waarom zit er in het buitenland (bv Italië) geen statiegeld op de plastic frisdrank flessen?

In nederland zit er op plastic frisdrank flessen statiegeld. In bv Italië gaan de plastic frisdrank flessen gewoon in de vuilnisbak (worden wel apart ingezameld) maar er staat geen statiegeld op. Waarom zou dat zijn?

Toegevoegd na 19 uur:
Laat ik even voorop stellen dat je naar mijn idee met het heffen van statigegeld mensen er meer toe zet om flessen in te leveren dan waneer je mensen het gewoon in een bak laat gooien. Statiegeld voorkomt zwerfafval.
Is het nu zo dat er in landen waar geen statiegeld is op de flessen er meer zwerfafval is? Dat de afvalberg en verwerking in Italië naadje is is bekend maar er zijn nog meer land waar geen statiegeld is.
Geven deze landen minder om afval en milieu of is apart inzamelen toch beter / goedkoper?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
18.6K

Het beste antwoord

Omdat men het nut er niet van in ziet om op plastic flessen statiegeld te heffen .Arbeids intensiver waarschijnlijk. Ook hier in Portugal gaat alles zo de container in.
De Tweede Kamer heeft ingestemd met een voorstel van staatssecretaris Joop Atsma (CDA, Milieu) om statiegeld op plastic flessen vanaf 1 januari 2014 niet meer verplicht te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je geeft zelf het antwoord al, ze worden met ander plastic ingezameld. Dit zal goedkoper zijn dan ze als statiegeld flessen her te gebruiken.
Heb laatst gelezen dat er hier in Nederland ook plannen zijn om het statiegeld af te schaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal. ook dat laatste. Voor dat alle milieufanatici weer schande gaan roepen: plasticverwerking/recycling is een stuk milieuvriendelijker geworden, en inzameling van statiegeldflessen heeft ook milieu onvriendelijke kanten, en na zorgvuldige afweging is gebleken dat de statiegeldmethode geen toegevoegde waarde meer heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg me inderdaad af waarom apart inzamelen en niet via statiegeld.
Sommige landen vinden het te omslachtig. Het inleveren, ophalen en verwerken ervan zou meer vervuiling voor het milieu opleveren.
Ook Nederland denkt erover na om het statiegeld af te schaffen. Italie is trouwens niet zo milieu vriendelijk, daar zijn ze al blij als de vuilnis opgehaald wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedrijven willen van het statiegeld af, omdat de relatief kleine stroom petflessen nu los van het overige kunststof verpakkingsmateriaal wordt ingezameld. Dat is inefficiënt en duur. statiegeld is alleen maar om er zeker van te zijn dat de mensen ze inleveren. in sommige supermarkten worden de flessen al versnippert omdat het transport dan goedkoper is. Inzameling via statiegeld kost 6 cent per fles, terwijl de andere wijze 1 tot 1,5 cent per fles kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanochtend stond juist in de krant dat nederland het heffen van statiegeld wil gaan uitbreiden naar de kleine pet flesjes.