Kosten declareren van een verloren OV-chipkaart, kan dat?

Op de site staat duidelijk ''Totdat je je vervangende kaart ontvangt - dit duurt ongeveer twee weken - reis je voor eigen rekening.'' vermeld..., maar kan dit dus echt niet? Ik moet twee weken lang, elke dag €12,- betalen om naar school te gaan, omdat ik zojuist weer eens mijn kaart ben verloren... Aan de telefoon zeiden ze mij ook dat ik het zelf moet gaan betalen. Nu vraag ik mij af of er toch iets aan te doen is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1238413 In de Radar uitzending van 6 feb. J.l. ging het hier ook over. Daar zeiden ze dat mensen met defecte kaarten wel hun geld terug konden krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Defect is iets anders dan verloren, dan is het eigen schuld.

Antwoorden (3)

Bij verliezen van de OV-studentenkaart moest je de kosten ook zelf betalen, dus reken er maar op dat dat nu ook moet. De vervoerder valt namelijk niets te verwijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
x.x... Stelletje...
Het staat weliswaar duidelijk op de site maar de vraag is of dit juridisch houdbaar is. Ik weet nl. niet of hier al jurisprudentie over is.
Wat is nl. het geval: je hebt je reiskosten legitiem voldaan, maar je kunt dit momenteel niet bewijzen (want je bent je OV-kaart kwijt). Bij controle krijg je een boete (de controleur kan niet anders dan je een boete geven) en je zegt dat je je kaart verloren bent, maar recht hebt op gratis vervoer. Je laat de boete uitschrijven (onder protest) (je kunt misschien nog een kopie overlegen of je collegekaart laten zien, indien van toepassing).
Maar je weigert de boete(s) te betalen en per brief deel je de vervoerder mee dat je recht hebt op vervoer (dat kunnen ze in hun eigen administratie nagaan) en dus dat de boetes onterecht zijn.
Wat zal dan de rechter beslissen als je het laat voorkomen?
Overwegende dat je terecht van het vervoer gebruik hebt gemaakt (want recht op OV-kaart), echter als enig verwijtbaar feit niet hebt kunnen aantonen dat je daar recht op had, overwegende dat je aan de controleur dit duidelijk hebt gemaakt en overwegende dat je de vervoerder hiervan per brief op de hoogte hebt gesteld, dan kàn de rechter niet anders besluiten dan om al de boetes van de vervoerder nietig te verklaren.

Alleen al uit het oogpunt van het gelijkheidsbeginsel is het onredelijk om de mensen hun treinrit te laten betalen als ze hun OV-kaart niet kunnen tonen.
Immers, iemand die dagelijks van Leeuwarden naar Tilburg rijdt, is dan veel zwaarder gestraft dan iemand die dagelijks van Amsterdam naar Leiden reist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is nog geen jurisprudentie van, wordt wel hoog tijd dat er iets aan gedaan wordt, duizende mensen worden gedupeerd door niet alleen verlies van de kaart maar ook door de slechte staat van de kaarten waardoor ze niet meer gebruikt kunnen worden als ze al ooit gebruikt zijn.
JIJ, bent je OV-chipcard verloren. Daar is niemand anders debet aan. Dus is het niet meer dan logisch dat je in de tussenliggende tijd de extra kosten zelf moet dragen. Anders is het wanneer de card dergelijke mankementen vertoont of helemaal niet bruikbaar meer is. In dat geval zou ik met je meeleven en van mening zijn dat de verstrekker van de card een bepaalde schadevergoeding zou moeten uitkeren. Maar voor nu is het EIGEN SCHULD, DIKKE .....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD.. Shhh. Beetje medelijden? D: Ben straks 100+ kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een ONZIN! Dus omdat je je kaart niet kunt tonen, moet je dubbel betalen voor je reizen over een willekeurig door de vervoerder te bepalen periode (in dit geval twee weken) tot het de vervoerder schikt om jou een nieuwe kaart te geven?