Kijk even op de website www.berlijninfo.nl waar je allerlei ontzettend bruikbare informaties over de Duitse hoofdstad kunt vinden. Hun bijdrage over goedkoop eten, kan je hier onder lezen. Wel moet ik even vermelden, dat je in Duitse eetcafes echt, goed vlees voor weinig geld krijgt geserveerd. In Nederland ben je voor een menu snel € 30 kwijt, maar in Berlijn en Duitsland krijg je hetzelfde met vlees van een hogere kwaliteit reeds voor de helft van dit bedrag.

Eetcafés
In eetcafés ben je ongeveer 15 euro kwijt voor twee gangen, wijn en koffie. Het aantal cafés in Berlijn dat ook een kaart heeft is kleiner geworden na het instellen van het rookverbod. Waar gerookt wordt, mag geen vers eten worden bereid. Er blijft echter nog genoeg te kiezen over. Voor de Duitse keuken kun je terecht bij Metzer Eck in Prenzlauer Berg. Morgenland, in Kreuzberg, serveert Duitse, maar ook mediterrane gerechten. Daarbij kun je er in het weekend terecht voor een uitgebreid ontbijtbuffet. Ankerklause, ook in Kreuzberg en Voss in Mitte serveren standaard eetcafékost. Bij Intersoup in Prenzlauer Berg kun je heerlijk soep eten.

Aziatische imbiss
Bij een China-imbiss (of Vietnamees of Koreaan) die je in Mitte, Prenzlauer Berg en Friedrichshain in bijna elke straat aantreft, krijg je voor vijf of zes euro een prima maaltijd van rijst of noodles met groente en vlees. Het aantal zitplaatsen is beperkt en het comfort minmaal, maar dat stoort niet. Binnen een half uur sta je toch weer buiten.

Döner en falafel
Eenzelfde prijs-kwaliteitverhouding tref je aan bij de Arabische snackbars. In de wijken Kreuzberg, Friedrichshain en Prenzlauer Berg zijn ze ruim vertegenwoordigd. Ze serveren falafel, shoarma en döner; uiteraard in combinatie met salade en friet. De meest bekende zijn Habibi (in Kreuzberg, Schöneberg en Neukölln) en Baraka (Kreuzberg).

Curryworst, braadworst en friet
Wie niet zo houdt van exotisch eten kan voor een snelle hap bij de ‘gewone’ snackbar terecht. Konnopkes in Prenzlauer Berg is een klassieker. Monopol in Mitte en Tiergarten ook. Voor gewone Vlaamse friet van echte verse aardappelen kun je het best naar Beckers Fritten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk overal, maar het voormalige centrum van west Berlijn (rondom Ku-damm) is nog steeds wat duurder dan voormalig Ost, met bv Mitte en Prenzlauerberg.
Keus genoeg.aan Turks, Vietnamees, Libanees, alternatief, vegetarisch en typisch duits, doorgaans een stuk goedkoper dan in Nederlands. Guten Appetit.