Online check in, en toch een andere plaats in het vliegtuig, kan dit?

Wij hadden online check-in gedaan, maar kregen een hele andere plaats in het vliegtuig, omdat die zetelnummers van onze online check-in niet bestonden in dit vliegtuig. Welk nut heeft het dan van die check-in, als ze u toch een (minder goede) plaats geven? Ik hoorde ook dat dit regelmatig gebeurd, en wat kan je daartegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (3)

Meestal gaat het goed met de stoelen die je 'pakt' bij online check in, maar soms wordt er op het laatste moment een ander toestel ingezet voor jouw vlucht.
Soms ook een heel ander type, bijv een kleinere machine, als er maar 30 passagiers geboekt staan, en in het oorspronkelijke kunnen er 150.

Je kunt, vóór het instappen, nog even naar de gate-agent gaan : soms komen passagiers niet opdagen, en die stoelen kunnen dan alsnog uitgegeven worden aan de gate.

Verder kan je er weinig aan doen - de planning van de machines wordt uur bij uur bijgesteld door een aparte operations-afdeling van de vliegmaatschappij, omdat er bijv ergens een enorme vertraging is ontstaan en 'jouw' vliegtuig niet op tijd binnen is voor jouw vlucht, of omdat er een ernstig technisch probleem is, dat een urenlange vertraging zou opleveren als je zou moeten wachten op de reparatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan met welke maatschappij je gevlogen hebt. De meeste luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid aan om online in te checken, soms kun je een eigen stoel kiezen, maar dit is bij o.a. Ryanair niet mogelijk. Je kunt wel zelf je instapkaart afdrukken. Het voordeel van Inchecken via internet is, dat je soms al vanaf 1 week voor vertrek tot uiterlijk 3 uur voor vertrek kunt inchecken. Passagiers met alleen handbagage kunnen dan met de geprinte instapkaart direct door naar de gate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je hier aan kunt doen is vaker vliegen. Dan leer je wat normale en abnormale verwachtingen zijn. Voor veel incidentele vliegers komt het hele proces voor als iets heel speciaals en ze verwachten allerlei onvoorstelbare dingen. Helaas, of gelukkig, zijn vliegtuigen, vliegvaartmaatschappijen en vliegen in het algemeen, onderhevig aan precies dezelfde menselijkheid & natuurwetten als alle andere processen.
Natuurlijk gaat het wel eens 'fout', zeker als je niet door hebt dat [bijvoorbeeld] het vliegtuigtype anders is, het een code sharing flight is, vluchten worden samengevoegd, er op plaats van vertrek dan wel bestemming extreem weer is of wordt verwacht.
Zelf vlieg ik veel [te veel] en de voordelen van online inchecken wegen zeker niet op tegen het door jou gestelde 'probleem'. Het is [voor mij] van groter belang om 15 tot 60 minuten te besparen dan op stoel 9 te zitten.
Als je er 'iets tegen wilt doen' dan moet je gewoon een duur ticket kopen. Business class passagiers hebben voorrang en krijgen [veel meer] wat ze willen. Als je goedkoop vliegt moet het ticket meer als vervoersbewijs zien, zonder garanties van gewenst plekje en al dies meer.