Taal
Centrum van Oranjestad.

De officiële talen zijn Nederlands en Papiaments (dit is een Creoolse taal gebaseerd op Portugees met sterke invloeden van het Spaans, Engels, Nederlands en Afrikaanse talen). Op Aruba wordt een eigen spelling van het Papiaments gebruikt, die afwijkt van de spelling die Curaçao en Bonaire hanteren.

Het oudste officiële document geschreven op Aruba in het Papiaments is van 1803. Alle kranten, behalve de Amigoe, op Aruba zijn in de Papiamentse taal en alle vergaderingen van het Parlement van Aruba worden in het Papiaments gehouden. Om werkelijk goed op de hoogte te kunnen zijn van de politiek moet men Papiaments goed kunnen verstaan.

Bij de volkstelling van 2000 was de meest gesproken thuistaal voor 69,4% van de bevolking Papiaments, voor 13,2% Spaans, voor 8,1% Engels en voor 6,1% Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papiamento is de omgangstaal in Aruba. De lokale bevolking spreekt voor het overgrote deel Papiamento met elkaar. Kinderen op de lagere school spreken allemaal Papiamento met elkaar. Als je wil integreren, zorg dan dat je snel Papiamento leert.

Aruba heeft verder het Nederlands als tweede officiële taal, en ooit wordt voor de grap wel eens gezegd dat Fries ook een officiële taal op Aruba is, omdat Aruba onderdeel is van het koninkrijk der Nederlanden. Verder wordt er veel Engels en Spaans gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De taal wordt gesproken door een groot deel van de bevolking op Aruba en de andere Benedenwindse Eilanden is Papiaments (Aruba: Papiamento).

Op Aruba heeft de taal al sinds 2003 de status van officiële taal naast het Nederlands, hoewel ook daar het Nederlands de meest gebruikte taal is door de overheid.

Er bestaan twee hoofdvormen van het Papiaments, die vooral in spelling van elkaar verschillen. Het Papiaments dat wordt gesproken op Aruba heeft een etymologisch georiënteerde spelling, terwijl Papiaments, dat gesproken wordt op Curaçao en Bonaire, fonetisch gespeld wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
*De taal die wordt gesproken