Wat zijn de verschillen tussen de talen Hebreeuws, Jiddisch en Ivriet?

Ik ga volgende maand 3 mnd naar Israël, moet wel een beetje voorbereid zijn uiteraard..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
25.9K

Het beste antwoord

Hebreeuws is de officiële taal van het jodendom. Het kent verschillende versies, waarvan Ivriet er één is. In feite is Ivriet een gereconstrueerde taal, omdat met de diaspora van de joden het Hebreeuws als gesproken taal verdween en werd vervangen door het Jiddisch. Hebreeuws is de taal van de Thora en kent natuurlijk geen woorden als auto, telefoon en computer. Toen het Zionisme invloed kreeg en later de staat Israël werd gesticht en het Hebreeuws/Ivriet als standaardtaal werd ingevoerd, moesten er dus nieuwe woorden worden "gemaakt".
Wat jij in Israël gaat horen is Ivriet. Schelden doen de Israëliërs trouwens graag in het Arabisch, zegt een Israëlische kennis van mij. De talen zijn nauw aan elkaar verwant, omdat ze allebei afstammen van het West-Semitisch.
Jiddisch ("Joods-Duits") is een Germaanse taal die niet verwant is aan het Hebreeuws maar wel in die lettertekens wordt geschreven, dus van rechts naar links. Het kent verschillende dialecten.

Zie de bronnen voor meer info!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ivriet en Hebreeuws zijn hetzelfde maar Jiddisch is een combinatie van talen. Doordat er veel duits en nederlands in voorkomt is dat heel makkelijk te verstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ivriet en Hebreeuws zijn niet hetzelfde: Ivriet is modern-Hebreeuws en Hebreeuws is oud-Hebreeuws, zoals ook in de Tenach (= joodse bijbel) staat. Jiddisch is een Germaanse taal die door sommige joden wordt gesproken en taalkundig aan het Hebreeuws verwant is.