Ik wil graag reisleider worden: hoe doe ik dat?

Het is altijd al mijn droom geweest om voor mijn werk te moeten reizen. Maar hoe word je reisleider?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
4.1K

Antwoorden (4)

Als je van reizen houdt, of als je andere mensen een fijne vakantie wilt bezorgen, dan is de hbo-opleiding Toerisme en Recreatie wellicht een goede keuze. Vind je Nederland te klein, dan kun je na deze opleiding als begeleider mee op verre reizen. Maar ook als je denkt: 'Oost, west, thuis best', dan valt er in de reisbranche veel werk te verzetten. Wat dacht je van het maken van aantrekkelijke vakantiefolders of het managen van een reisbureau? Dit en meer kun je leren in de opleiding Toerisme en Recreatie.

Wat kun je ermee worden?

Als je de opleiding Toerisme en Recreatie hebt afgerond, kun je bijvoorbeeld de volgende beroepen gaan uitoefenen:
Manager van een bungalowpark of camping,
Marketing manager in de reisbranche,
Touroperator,
Eigenaar of manager van een reisbureau,
Reisbegeleider.

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.carrieretijger.nl/opleiding/economie-en-management/horeca-recreatie/toerisme-en-recreatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op dat deze opleidingen vrij populair zijn en er maar beperkte werkgelegenheid in de sector is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de opleidingen vaak particulier zijn en je dus heel veel centjes mee moet nemen.
Na je middelbare school ga je een vervolgopleiding doen, tijdens je vakanties word je reisleider. De meeste reisleiders die ik kende, deden het naast hun studie (en inmiddels al lang en breed niet meer). Het is leuk voor een paar jaar, maar daarna ben je het echt wel zat en bovendien wordt het niet al te best betaald en maak je lange dagen.

Als je echt carrière wil maken in de reizenbranche, kun je het beste een toeristische opleiding gaan doen. Er zijn opleidingen op mbo en hbo niveau. Veel van deze opleidingen zijn particulier, je moet dus zelf betalen voor de opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe combineerden zij dat dan met hun studie? Ik ga na het behalen van mijn vwo-diploma ook een WO-opleiding doen.
Om een goede reisleider te ZIJN moet je het leuk vinden om in groepen te reizen. Om een goede reisleider te WORDEN moet je veel alleen gereisd hebben en dan ook allerlei problemen zelf hebben kunnen oplossen. Want het allerbelangrijkste is dat als iemand in het reisgezelschap bijvoorbeeld een hartaanval krijgt dat jij dan weet wat je moet doen als je bijvoorbeeld in Luang Krabang bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een reisleider is het het belangrijkst dat je veel reiservaring hebt. Daarnaast is het een voordeel als je ook diverse vreemde talen spreekt. Je moet verantwoordelijkheidsgevoel hebben, goed met mensen om kunnen gaan en goed kunnen organiseren en improviseren.

Bij Djoser stellen ze de volgende eisen

Reisbegeleiders M/V

Wij zoeken enthousiaste en avontuurlijk ingestelde reisbegeleiders.
Samen met onze lokale agent ben je als reisbegeleider verantwoordelijk voor de logistieke en organisatorische aspecten van de reis en zorg je ervoor dat de reis volgens programma verloopt. Je laat de highlights en de minder bekende bezienswaardigheden zien, geeft suggesties over de invulling van de dag, wijst o.a. op de mooiste markten en de leukste eethuisjes.

Functie-eisen
Je hebt aantoonbare ervaring in het begeleiden van groepen en uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden. Je beschikt over uitgebreide reiservaring op meerdere Djoser bestemmingen in Azië, Afrika, Latijns Amerika, Oost - Europa en het Midden – Oosten. Uiteraard beschik je over een groot verantwoordelijkheidsgevoel en kun je goed organiseren.

Voor onze wandel – en fietsreizen zoeken wij sportieve reisbegeleiders met naast bovengenoemde kwaliteiten, ervaring met fietsen en wandeltochten.