Wat zijn de maandelijkse leefkosten ongeveer in Canada?

Hallo, wij zitten er aan te denken om te emigreren naar Canada, en wij vroegen ons af of iemand weet wat de maandelijkse leefkosten ongeveer zijn daar, gas, water, licht, verzekeringen etc. Ik weet dat het kan verschillen waar je woont, maar alle informatie is welkom! Wij zitten te denken aan de kant van Vancouver.
Alvast harstikke bedankt voor de moeite:)
Groetjes, Marije

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
8.7K

Het beste antwoord

Vancouver een mooie stad! Ik heb er ook enkele maanden gewoond, en zou dolgraag naar Canada emigreren.
In die tijd dat ik er woonde waren de vaste lasten ongeveer gelijk aan die van Nederland. De huur (voor 400 Dollar had je een aardig optrekje in het centrum van Vancouver) en het openbaar vervoer zijn een stuk goedkoper.
Het eten stond ongeveer gelijk aan dat van Nederland, alleen de keuze in eten is in sommige maten beperkt. Als voorbeeld heb je veel minder smaken chips, en vlees. Vlees was echter wel een heel stuk duurder dan in Nederland.

Vancouver ligt (voor Amerikaanse begrippen) dicht bij de Amerikaanse grens waardoor je ook veel voordelen uit Amerika kan halen (kleding en benzine is daar veel goedkoper).

Ik ben een student, en voor ik weer verder ging met studeren ben ik naar Canada geweest. Ik heb daar dus ongeschoold werk gedaan tegen het minimumloon. Van het minimumloon kon ik in Canada echter zéér royaal leven.

Alcoholische dranken (alleen verkrijgbaar bij de slijterij vanaf 19 jaar) en tabakswaren (ook verkrijgbaar vanaf 19 jaar) zijn heel prijzig.

Mocht je meer informatie willen reageer op dit berichtje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vancouver ligt aan zee. Dus je zult wel een klein beetje een zee klimaat hebben. Toch ligt Vancouver lang niet zo noordelijk als de meeste mensen denken. Zo ligt dit ongeveer op de zelfde hoogte dan Amsterdam.
Het klimaat is dus gelijk aan dat van Nederland.
Ondanks dit gunstige klimaat zijn er wel mogelijkheden om te skiën, in Vancouver. Ook Whistler lig (nogmaals voor Amerikaanse begrippen) vlak bij, en dat is een skie paradijs (heb ik gehoord want ik kan zelf niet skiën) Prijzen zijn erg verschillend in Canada dat komt deels omdat je in iedere staat een ander bedrag aan belasting betaald. Maar natuurlijk worden transportkosten door berekend. Ik ben niet in Toronto geweest, maar kan me voorstellen dat Vancouver een gunstigere ligging heeft. Zo ligt Vancouver aan zee, en hebben ze ook een eigen haven. Brandstof was overigens niet zo goedkoop dan ik had verwacht. €1,- per liter, maar deze zullen in de loop der tijd wel veranderd zijn. Mocht je in een buitenwijk van de stad wonen (ook zeer groot wonen) is alles dichtbij en zou een auto zelfs overbodig zijn (goed OV).
Wel zul je moeten wennen aan de huizen. Deze zijn van hout (daarom ook heel goedkoop vergeleken met hier) maar het isoleert niet zo goed natuurlijk. Ook hoor je allerlei geluiden, maar dat zal wel wennen. De Canadezen heten je ook welkom je bent snel geaccepteerd. Ook zul je in Vancouver aardig wat Nederlanders tegen komen die je herkennen aan je accent en spontaan Nederlands gaan praten tegen je. Hoop je hiermee een nog beter inzicht te hebben gegeven.
Groetjes Michiel

Andere antwoorden (3)

Spannend plan maar ... als je er alleen maar over zit te denken dan gaat t niet lukken!
Het internet is een ideale plek om je voor te bereiden op een nieuw land. Ik ben zelf [met gezin en al] 4 keer geëmigreerd. Naar Amerika, naar Turkije en naar Zwitserland en weer terug naar Amsterdam.
Ik wil je niet afschrikken maar als de dit soort simpele vragen niet zelf kunt beantwoorden, dan is het wel een erg grote stap om je thuisbasis en alles wat je kent en weet, achter te laten. Je kunt natuurlijk gewoon op de bonnefooi gaan, met wat geld achter de hand kun de problemen en uitdagingen die op je pad komen prima weg managen. Mochten je tegoeden echter beperkt zijn, dan zou ik je vanharte aanraden om dit soort basale kennis op te doen, te toetsen en met een korreltje zout te nemen.
Als voorbeeld. In de link hier onder worden de gemiddelde huizen prijzen als "7 maal een modaal jaar inkomen" geschat. Dat klinkt lekker, maar is het echt zo betaalbaar? Dan moet je wel 7 jaar modaal geld verdienen. En jij noemde Vancouver. toevallig is dat precies [qua huizen] de duurste plek, namelijk gemiddeld 11 * een modaal jaar inkomen.
Volgens een aangehaald onderzoek, zijn de levens onderhoudskosten in Vancouver is 12 lager dan in Amsterdam.
Mocht je echt willen vertrekken, dan wordt het tijd je google fu op te tuigen, of om een lekker pak geld mee te nemen :)

Toegevoegd na 54 seconden:
Moet zijn: 12 procent lager dan in Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh gelukkig! Ik was bang dat ik diegene zou zijn die jullie dromen zou doen uiteenspatten en er is niets ergers dan niet geleefde dromen :)
Ik zou het je van harte aanbevelen als de mogelijkheid hebt en het samen aandurft. De ervaring loutert je en geeft je bragging rights voor de rest van je leven!
Have fun.
Lees het Canada emigratieboek
http://www.vertreknl.nl/boeken/het-canada-emigratieboek?gclid=CPuaiKyp2K0CFQSGDgod52S-lA

Hier vindt u alle benodigde informatie voor uw emigratie naar Canada. Vanaf het moment dat u besluit tot emigreren naar Canada, tot uw daadwerkelijke vestiging in Canada.
Met nog meer boekentips.
En andere tips.
http://www.emigreren-canada.nl/

En.....je kunt alvast bekijken of je wel in aanmerking komt voor een immigratievisum in Canada.

Emigreren moet u zien als een investering in uw toekomst. Alleen u kunt bepalen wat uw toekomst u waard is. Voor de totale emigratiekosten moet een gezin met twee kinderen uitgaan van gemiddeld € 25.000.

http://www.emigratie.nl/cmsweb/canada/emigreren-naar-canada.html

Hier wat voorbeelden van leefkosten voor Montreal, Canada.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=73533
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan op welk niveau je wil gaan leven.
De leefkosten van een zwerver komen uit op enkele dollars per maand en die van een multimiljonair op vele duizenden dollars per maand.