Waar moet je voor ingeënt worden als je naar Costa Rica gaat?

inenten klinkt alsof het bij dieren gebeurt. Zeg ik het zo wel goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K

Antwoorden (3)

DTP en Hepatitis A is voldoende als je minder dan 3 maanden naar Costa Rica gaat. Veel plezier daar :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inenten is een juist woord, maar vaccineren klinkt net wat leuker. Hepatitis A en DTP is inderdaad voldoende. De vaccinatie valt erg mee overigens. DTP is meestal voor een lange tijd geldig en Hepatitis À waarschijnlijk voor twee jaar ( beetje afhankelijk van de dosering). Als je na je vakantie nog een herhalingsvaccinatie gaat halen is hepatitis ook langer geldig (15 jaar ofzo). Maar heel veel plezier. Costa Rica is erg mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Costa Rica: vaccinaties die verplicht zijn

Vaccinatie tegen gele koorts is voor Costa Rica alleen verplicht als je in de zeven dagen voordat je Costa Rica binnenkomt in een gele koorts land bent geweest. De gele koorts vaccinatie is niet verplicht als je uit Panama, Argentinië of Trinidad en Tobago komt.

Costa Rica: inentingen en vaccinaties die worden aanbevolen

Ongeacht verblijfsduur worden de volgende vaccinaties voor Costa Rica aangeraden: vaccinatie tegen DTP (Difterie, Tetanus en Polio) en vaccinatie tegen hepatitis A (besmettelijke geelzucht).

Bij een verblijf van langer dan drie maanden worden voor Costa Rica inentingen aangeraden tegen buiktyfus, hepatitis B en rabiës (=hondsdolheid). Soms worden voor Costa Rica vaccinaties tegen deze ziekten aangeraden bij een korter verblijf. Overleg hierover met ons.

Malaria preventie

Er komt in heel Costa Rica malaria voor, maar het risico om de ziekte te krijgen is niet groot. Je kunt volstaan met anti-muggenmaatregelen, malariapillen zijn niet nodig in Costa Rica.
Malariamuggen steken voornamelijk ‘s avonds, ‘s nachts en in de vroege ochtend. De kans op malaria wordt verminderd door kleding te dragen met lange mouwen en broekspijpen. Ook een insectenwerend middel met DEET is aan te raden, evenals het gebruik van een klamboe. Bij koorts tijdens of na verblijf in een malariagebied is het belangrijk om binnen 24 uur een arts te bezoeken.

Andere gezondheidsrisico's in Costa Rica

In Costa Rica kun je reizigersdiarree krijgen. Ook dengue en filariasis komen voor. Andere relevante onderwerpen voor Costa Rica: ongevallen en reizen met het vliegtuig.

Meer over praktische informatie over vaccinaties en inentingen voor Costa Rica vind je in bijgevoegde link (wat tevens de bron is) :

http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-costa-rica/