Is het verstandig/veilig om als 22 jarige jonge dame alleen door Cuba te reizen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (6)

Dat is moeilijk om daar een antwoord op te geven, want je kan nooit weten wat er gebeurd. Er is een kleine kans dat er iets gebeurd, dus let wel goed op ! Maar maak je niet te veel zorgen want meestal gebeurt er niks. Maar als je er echt bang voor bent kun je het best niet gaan of samen met iemand gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Cuba is heel erg veilig. Cuba is daarbij ook nog eens erg toerist-vriendelijk. De regering van Cuba controleert streng wie er dingen met of voor toeristen doen, en direct resultaat hiervan is dat het een zeer veilig land is, voor toeristen tenminste.

Toegevoegd na 4 minuten:
Note: Het is en blijft een ontwikkelingsland, en niet midden-assen. Je moet natuurlijk je ogen open houden, en normale voorzoorgsmaatregelen treffen, welke je in elk onbekend land moet nemen. Overweeg of je 's nachts alleen uitgaat ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groep is wel verstandiger (dat is altijd veiliger) maar het is niet noodzakelijk. Cuba is hartstikke veilig, en de mensen zijn hartstikke behulpzaam. Ik raad je wel aan om niet alleen over straat te gaan als het begint te schemeren. En al helemaal niet in de afgelegen dorpjes. Niet alleen vanwege ongure personen, maar ook omdat er wilde honden los lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22 jaar ben je volgens de wet volwassen,je mag je eigen keuzes maken dus ook de beslissing nemen waar je heen gaat...
Zij zal ook echt wel weten dat ze nou niet bepaalt met iedereen moet aanleggen wie ze tegenkomt, en ook niet in het holst van de nacht door afgelegen steegjes moet gaan wandelen...
verder laat deze volwassen dame genieten van een mooi land,en bewijzen dat ze geen kind meer is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen die zelf in Cuba is geweest zal beamen dat dit heel goed mogelijk mogelijk is.

Wat criminaliteit betreft is Cuba niet te vergelijken met de overige Midden- en Zuid Amerikaanse landen.

Er is heel weinig criminaliteit op Cuba. Dat komt mede doordat er geen zwervers op straat leven. De politie heeft flink de wind er onder.
12 jaar geleden
Het is absoluut goed te doen.

Ik ben er enkele jaren geleden geweest met een vriendin en ik heb gemerkt dat het een veilig land is in de trant van dat er geen openlijke geweldplegingen tegen toeristen begaan worden (met een mes beroofd worden oid). Dit houdt niet in dat er geen criminaliteit heerst.
Als iets mooi voor het grijpen ligt, dan is de kans aanwezig dat er gestolen wordt.
Een andere toerist die bij ons in het hotel zat is met zakkenrollen zijn foto-toestel kwijt geraakt.

Wij hadden een lekke band en zagen dat de groep mensen die onze band zou vervangen wel even probeerden of de achterdeur van onze huur auto open was. Gelegenheid maakt dief.

Het is verder wel zo dat mensen heel behulpzaam zijn.

Nog enkele tips:
Zorg dat je in ieder geval ofwel een paar zinnen spaans kent of een goed woordenboek hebt, lang niet iedereen spreekt engels.

Als je een auto huurt: Zorg voor een heel goede wegenkaart, wegwijs-borden staan lang niet overal (worden vaak door de lokale bevolking gejat om als wc-deur oid te dienen).

Zorg ook dat je de auto goed controleert voordat je er mee weg rijdt, vergeet vooral ook niet het profiel van de auto te controleren. Wij bleken op compleet versleten banden te rijden.

Verder is het zo dat je op snelwegen heel veel lifters tegen komt. Sommigen willen zo graag mee dat ze midden voor je auto springen.

Neem in ieder geval geen lifters mee als je alleen reist. Wij werden gewaarschuwd dat het voorkomt dat je alleen een vrouw met baby langs de kant ziet staan, maar zo gauw je stopt komen er opeens 5 man bij.

Rij niet in het donker: veel cubanen rijden zonder licht en het schijnt zo te zijn dat als je een ongeluk krijgt, je als buitenlander standaard de schuld krijgt.

Laat je echter niet door bovenstaande tips afschrikken: Cuba is een heel mooi land met over het algemeen een heel vriendelijke bevolking.

Voor veel informatie en tips en verder een plek waar je alle specifieke Cuba vragen heel snel beantwoord krijgt, zie:

http://www.cubaforum.nl/