Welke route kan ik het beste naar Italië nemen als ik nog maar een jaar mijn rijbewijs heb?

Ik ga met twee vriendinnen naar Italie met de auto, maar wij vragen ons af of jullie misschien een goede beginnersroute weten (lees; geen gestoorde gekken die 250 km/u rijden)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (6)

Als je je rijbewijs hebt gehaald, ben je in principe geschikt om via de hoofdwegen naar Italië te gaan.

Sterker nog, je zult wel over de hoofdwegen moeten, wil je niet erg om rijden.

Gestoorde gekken die 250 km/u rijden zijn vrij zeldzaam, al wil men op de Duitse snelwegen (autobahn) vaak wel flink doorrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik: Dan zou ik de autotrein nemen :)

Even serieus: Het maakt eigenlijk niet uit, je zult altijd stukken door Duitsland moeten rijden (of je rijdt heel erg om) en daar maak je kans dat er gestoorde gekken jakkeren, maar dat jakkeren gebeurt meestal op de meest linkse baan, als jij de middenste baan aanhoudt, dan zul je er niet zo heel veel last van hebben.

En mocht je uiterst links rijden, dan zie je die jakkeraars van verre al aankomen, omdat ze vanaf 100 meter afstand al met hun lichtsignalen aan het knipperen zijn om jou te bewegen opzij te gaan.
Laat je in dat geval niet opjagen en reageer zoals je ook in Nederland zou reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opgemerkt dient te worden dat men in Duitsland toch echt veel beter kan autorijden dan in Nederland. Komt er iemand aan met flinke vaart, dan zal die toch ruim afstand houden totdat je weer naar rechts bent gereden. Is het echt een bumperklever, dan is het meestal geen Duitser. Ik voel me op de Duitse wegen toch echt veiliger dan de snelwegen in Limburg, laat staan Holland. Ga je bij Aachen de grens over, dan zie je al de vlotte onopvallende BMW's van de Polizei het instromende verkeer in de gaten houden. Dat geeft een fijn idee.
Via Belgie- Luxemburg/ Frankrijk door de Mont Blanc langs de Italiaanse Riviera...

Maar via Duitsland en dan gewoon lekker rijden zoals jij wilt is sneller en goedkoper!
Jakkeraars heb je overal! ( het lijkt bijna onmogelijk... maar zelfs in Nederland rijden ze)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het beste naar Italie rijden via zes baans autowegen. Dat wil zeggen autowegen met in elke rijrichting drie banen.

Je hebt dan veel minder last van snelheidsduivels omdat die op de linker baan rijden, de vrachtwagens rijden op de rechter baan en het gewone verkeer rijdt op de middelste baan.

Als vrachtautos inhalen gaat de driebaans weg natuurlijk over in tweebaans maar dat duurt in verhouding maar even. Inhalen van vrachtautos op zes baans wegen is veel minder ingrijpend dan het inhalen op vierbaans wegen. Ze houden tijdens die manoeuvre alle verkeer op. Als er drie rijbanen liggen is de weg nog gedeeltelijk "open"

Ik heb al jaaaren mijn rijbewijs maar in Duitsland zorg ik dat ik zoveel mogelijk op zesbaans wegen rijd. Dan rij je veel meer ontspannen.

Welke zesbaans wegen boven Keulen liggen weet ik niet. Ik rijd altijd van Aken naar Keulen (gedeeltelijk zesbaans) Van Keulen over de A3 naar Frankfort en Neurenberg. Dan de A9 naar Munchen. Vervolgens naar Innsbruck. Dat is allemaal zesbaans weg.
12 jaar geleden
Veel gestoorde gekken zoals ikzelf rijden alleen 250(+) op de Duitse autowegen als de omstandigheden dat toelaten. Dat betekent alleen op zesbaans wegen mits het niet té druk is. Een redelijk volle middenbaan betekent dat ik me beperk tot maximaal 180-200 km/u. Zelfde geldt als er maar twee rijbanen zijn.

Eén van de belangrijkste dingen die je bij autorijles geleerd hebt is spiegels kijken. Dat geldt altijd als je van rijbaan wisselt. Of het nou een gestoorde gek is die 200+ rijdt of iemand die je met 140 inhaalt, zonder spiegels kijken moet je geen enkele snelweg opgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet mogelijk om een route te kiezen die je helpt uit te sluiten dat je gekken op de weg tegenkomt. OVERAL kun je gekken tegenkomen!

Je hebt het niet genoemd maar je wilt mogelijk Duitsland vermijden omdat daar zich stukken Autobahn bevinden waar er slechts een adviessnelheid van 130 km/u geldt maar het einde van het gaspedaal pas de echte limit is.

Uiteraard zou je een route kunnen kiezen om via België, Luxemburg (goedkoop tanken!), Frankrijk en Zwitserland (doorgangsvignet kopen!) Italië te bereiken. Echter sommige Belgen en Fransen zijn ook geen lieverdjes op de weg. In Zwitserland is het dan weer heerlijk rustig rijden (vanwege de extreem hoge snelheidsboetes, haha), maar daarna begint het gedonder voor je... Italië zelf! Vooral hoe meer je naar het zuiden rijd zult je steeds meer geduld moeten hebben met het rijgedrag van de temperamentvolle Italiaan, vooral voorbij Rome merk je een duidelijke ommezwaai.

Voel goed na of je er al klaar voor bent of niet. Dit soort reizen is geen kattenpis voor een beginnende chauffeur. Echter niet onmogelijk, zeker niet. En als je terugkomt ben je heel wat rijervaring verder, dat is toch weer een groot voordeel, niet?

Blijf kalm op de weg, gezellig en aardig naar je medereizigers in de auto, stop regelmatig, ga niet langer als 2-3 uur achtereen rijden, en geniet vooral van de reis!!

En wat betreft de route, een goede en wat rustigere die ik veel gereden heb is via de A45 (Siegen) en de A7 (Würzburg). Dan na Füssen vlak over de grens met Oosterrijk heb je een stop met een telefoonpaal en daar boek je voor een appel en en ei een fijne overnachting in de buurt. €25 per kamer met ontbijt is nog heel gebruikelijk.
In Duitsland boek je via http://www.linksundrechts.com/ een leuke voordelige stop, waar je ook nog wel eens lekker kunt eten.