Kan ik met mijn rolstoel het vliegtuig in, kan niet lopen?

Ik ga met mijn broer op vakantie naar het buitenland, hij zit in een rolstoel en kan niet lopen, mag hij in de rolstoel het vliegtuig in

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
3.5K

Antwoorden (4)

de rolstoel zal afgegeven moeten worden bij afwijkende bagage. Als je van te voren even naar de luchtvaartmaatschappij belt hebben hen een vervangende rolstoel klaar staan of kan er plaatsgenomen worden in een personenvervoerder die je naar de gate rijd
12 jaar geleden
passagiers met een mobiliteitsbeperking

transavia.com biedt passagiers met een mobiliteitsbeperking alle benodigde faciliteiten om comfortabel te kunnen reizen. U kunt gratis uw eigen rolstoel meenemen. Voor transavia.com is het van belang om te weten of u zelfstandig afstanden kunt lopen, trap kunt lopen of helemaal niet kunt lopen. Meld dit duidelijk tijdens of na uw online boeking via Mijn transavia.com. Op basis van deze informatie wordt voor de juiste begeleiding op de luchthaven gezorgd.

looprek, krukken of rollator
Een looprek, krukken of rollator hoeft u niet aan te melden bij uw boeking. Meer informatie vindt u bij medische voorzieningen.

aanmelding mobiliteitsbeperking
Als u met een rolstoel reist, of begeleiding nodig heeft, meld dit dan uiterlijk 48 uur voor vertrek bij transavia.com. Voorwaarde voor het meenemen van uw eigen rolstoel is dat deze niet hoger is dan 86 cm. Ook vragen wij u vriendelijk tijdig (2,5 uur voor vertrek, in de zomerperiode 3 uur voor vertrek) in te checken, zodat u voldoende tijd heeft om uw rolstoel reisklaar te maken. U kunt tijdens of na het boeken van uw vlucht via Mijn transavia.com uw rolstoel gratis aanmelden en/of begeleiding voor op de luchthaven aanvragen. Heeft u een boeking gemaakt via een reisbureau of touroperator, meld de mobiliteitsbeperking dan bij uw reisbureau of touroperator.
afhandeling op Schiphol bij vertrek en aankomst
Schiphol is verantwoordelijk voor assistentie aan passagiers met een mobiliteitsbeperking voor het afleggen van de afstand tussen het parkeerterrein en/of de NS aankomsthal en de Schiphol vertrek- of aankomsthal. Op negen verschillende locaties op de luchthaven, waaronder het perron op het NS station, de parkeerplaatsen P1, P2, P3 en P7 en op de voorrijweg, staan speciale pilaren die u kunt gebruiken om assistentie aan te vragen. Ook heeft Schiphol speciale assistentiebalies in vertrekhal 3/4 en vertrekhal 2 waar u uw wensen kenbaar kunt maken.
Wanneer u zich op Schiphol meldt bij de assistentiebalie van transavia.com in vertrekhal 1, wordt u door Axxicom Airport Caddy naar het vliegtuig begeleid. Uw eigen rolstoel wordt in het bagageruim vervoerd. Bij terugkomst op Schiphol ontvangt u uw rolstoel via de bagageband. U wordt door Axxicom Airport Caddy begeleid van het vliegtuig tot aan de bagageband in de aankomsthal. Zowel bij aankomst als vertrek verzoeken wij u vriendelijk de instructies van de dienstverlener op Schiphol op te volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor!
Mensen die in een rolstoel zitten kunnen het vliegtuig in!
Bij vakantie boeken even doorgeven en het is geregeld!

Het luchtvaartpersoneel zal uw broer begeleiden het vliegtuig in.

De rolstoel zal in het bagageruim worden vervoerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in zijn eigen rolstoel, maar vliegtuigen hebben speciale boordrolstoelen, die passen precies tussen de stoelen door.

Soms moet je je rolstoel al vrij vroeg bij het inchecken inleveren, en zorgt de luchthaven/vliegmaatschappij voor een vervangende rolstoel. Als hij niet zomaar in elke rolstoel kan zitten (langdurig), omdat hij bijvoorbeeld bepaalde ondersteuning nodig heeft bij het zitten, is het belangrijk dat even te melden. Het is mogelijk om in je eigen rolstoel tot aan de gate te rijden, of soms zelfs tot in de 'slurf', maar sommige vliegmaatschappijen gaan er standaard vanuit dat je wel even een uurtje of nog langer in een transportrolstoel kunt zitten, en dat kan gewoon lang niet elke rolstoelgebruiker.

Communicatie is belangrijk: bel altijd vantevoren de vliegmaatschappij, en indien noodzakelijk het vliegveld en andere betrokkenen. Zorg ervoor dat iedereen weet dat er een rolstoeler meegaat, meld daarbij dat hij helemaal niet kan lopen, hoeveel hulp nodig is bij transfers, etc.

Bij een elektrische rolstoel zijn er nog extra aandachtspunten, dat heeft vooral te maken met het feit dat veel maatschappijen eisen stellen aan de maximale hoogte van de rolstoel (vanwege een poortje in het ruim ofzo, weet er ook het fijne niet van). Ik heb ooit mijn rugleuning eraf moeten laten schroeven voor een vlucht, maar wist ruim vantevoren dat dit nodig zou zijn, zodat ik kon kijken wat de makkelijkste manier was om dit te doen, een speciaal zakje kon meenemen om de losse onderdelen in te doen, etc. Maar het komt erop neer dat je met een elektrische rolstoel lang niet met elke maatschappij kunt vliegen. Een rolstoel met zgn. 'natte' accu's mag ook niet mee, maar eigenlijk zijn alle accu's van tegenwoordig droog. Hogere rolstoelen zijn in elk geval bij Ryanair en de KLM geen probleem. Een handbewogen stoel is eigenlijk nooit een probleem, maar zorg er wel voor dat onderdelen die gemakkelijk los raken (bijvoorbeeld uitneembare armleuningen, remverlengers etc.) extra vastgetaped worden of meegaan in een aparte tas. Bij een elektrische rolstoel zou ik trouwens altijd aanraden om - als dat maar enigszins mogelijk is - een extra handbewogen stoel mee te nemen. Niets is zo vervelend als panne met je rolstoel als je ver van huis bent.

Antwoord op je vraag is dus: ja, het kan absoluut. En: doe jezelf en je broer een plezier en bereid alles extra goed voor.