Hoe is het economisch gezien mogelijk om extreem goedkoop te vliegen?

Je ziet wel eens van die vluchten voor 10 of 20 euro. Bijvoorbeeld naar Londen, Madrid, Berlijn etc. Maar hoe is het vanuit een winst oogpunt mogelijk voor de carrier om deze prijzen te bieden.
Dit kan toch niet opwegen tegen de kosten van het personeel, de brandstof, de afschrijving van het vliegveld, het gebruik van de landings/vertrek banen, de huur van de terminal etc..

(Hieraan dacht ik toen ik de vraag van Gns las, deze was gericht op waar je dat zou kunnen doen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het als volgt uitgelegd gekregen: een stad maakt een deal met een vliegtuigmaatschappij, want de stad wilt meer toeristen. De stad betaalt een bepaald bedrag aan de vliegtuigmaatschappij en de vliegtuigmaatschappij verzekerd de stad dat er meer toeristen naar de stad zullen komen. De tickets worden goedkoper gemaakt. Voor de stad zijn toeristen goed, want dat levert geld op.
Ik weet niet of het precies klopt en ik heb ook geen bron, vandaar dat ik het geplaatst als een reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verhaal klopt. Vooral Ryanair maakt dit soort deals. Maar ook Vueling doet dit op de route Amsterdam - La Coruna en zelfs KLM maakt dit soort deals

Het beste antwoord

denk dat bijgaande grafiek een deel van het verhaal duidelijk maakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die extreem lage prijs geldt maar voor een beperkt aantal stoelen in het vliegtuig. Er zijn dus ook mensen in hetzelfde vliegtuig die veel meer hebben moeten betalen voor hun stoel. De totale opbrengst van alle stoelen is wel genoeg.
Ook moet je vaak nog extra betalen om een koffer mee te mogen nemen, of 20 euro extra betalen om met een creditcard te kunnen betalen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lege stoel levert helemaal niets op dan maar aanvullen met een beetje inkomst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lege stoel levert helemaal niets op dan maar aanvullen met een beetje inkomst +1
Drepolli
12 jaar geleden
Klopt er moet overcapaciteit zijn.
Die hele extreem goedkope tickets gelden vooral voor reizen om hele rare tijden. Midden in de nacht ofzo.
Dan weten ze dat het vliegtuig niet vol zit en dan kan er wel een goedkoop kaartje af.
Beter dan een lege stoel.

Bovendien gaat het vaak om vluchten enkele reis.
Dan weet men dat er een (veel duurder) retourticket gekocht moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij die hele goedkope vluchten zoals bij ryanair ofzo, worden alle andere dingen die normaal inbegrepen zitten apart erbij gerekend, dus bagage enzo, meestal zijn er in die vliegtuigen ook geen wc's op kleine afstande.