waar moet je op letten als je gaat emigreren naar noorwegen?

wie heeft er ervaring mee? en wie heeft er tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
penger, penger... bare penger og sprit og tobakk... en natuurlijk Hema-rookworst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drank en tabak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geld, geld... alleen geld en booze en tabak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja als ze in Noorwegen zeggen: "Det er kortvej, bare en mil", [het is niet ver, slechts een mijl] ga dan niet lopen! Is namelijk wel 10 km! (heb ik een keer gehad met 20 kilo op mijn rug).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou goede fietsen met versnellingen meenemen en bandenplak, want dat is daar allebei zwaar knudde!

Antwoorden (9)

Heb er zelf geen ervaring mee, maar op deze site staat het een en het ander hierover:

http://noorwegen.placement.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De taal wat ze daar spreken leren dat is een van de belangrijkste zaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was er op vakantie wat heel erg opviel was de smalle wegen en de prijzen, super duur land chips kost soms €5 voor 300 gram
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12 euro voor een biertje en een eenzaam leven denk er goed over na en informeer s bij de ambassade van Noorwegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zeker moet doen is de Noorse taal leren, wil je daar werken en wonen, lijkt me logisch. Zie bron voor meer informatie over emigreren, wonen en werken in Noorwegen.

Toegevoegd na 33 minuten:
Oh ja: ook niet onbelangrijk (in verband met documenten, papieren etc.): Noorwegen is geen lid van de EU.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je vanwege de vele bergen veel langer doet om een bepaalde afstand af te leggen als bijvoorbeeld in Nederland.
Tevens als men elkaar begroet wordt er niet zomaar gezoend, er word dan een "klem" gegeven, men doet dan de wangen tegen elkaar.
En in de winter kan er wel eens gigantisch veel sneeuw vallen met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst op vakantie erheen gaan. Zo krijg je een goed beeld hoe het leven in Noorwegen is. Ik ben vorig jaar naar Noorwegen geweest met Eurorelais. Je kan hier eens kijken: www.eurorelais.nl, alles was goed georganiseerd. Ook kan je een keer kijken bij de www.noorwegen.placement.nl, dit is een site voor mensen die gaan emigreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zeker en vast:

- contact opnemen met de Noorse ambassade in je land om een verblijfsvergunning aan te vragen (dit is wettelijk verplicht, ook al heeft Noorwegen de EER ondertekend en mag je vrij handelen, wonen en werken);

- contact opnemen met je mutualiteit voor je ziekteverzekering (zij bezorgen je dan papieren en informatie over wat je moet doen als je in Noorwegen ziek wordt - omdat je als geïmmigreerde je recht op je verzekering in je eigen land behoudt);

- een bankrekening openen in Noorwegen (én in je moederland contact opnemen met je huidige bank om informatie in te winnen over de Noorse Kroon);
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat leuk dat je gaat emigreren naar Noorwegen! (in ieder geval, ik neem aan dat je het leuk vindt..) Ik zou ook wel willen, ik kom er nu 5x per jaar ongeveer, en kan wel een paar dingen uitleggen waar je op moet letten:
Ten eerste de taal: Het lijkt heel erg op Nederlands, en is niet moeilijk te leren (de grammatica is heel simpel). Als je het geschreven ziet staan, lijkt het misschien geheimtaal, maar wanneer het wordt gesproken, hoor je gauw de overeenkomsten met het Nederlands. Het is wel handig al een cursus te nemen, zodat je niet helemaal in het diepe wordt gegooid.
Ten tweede is Noorwegen duur! In Noorwegen zijn de meeste zaken duurder dan in Nederland. Noren zijn ook rijker, en geven makkelijk uit. Zo kun je bijvoorbeeld verwachten dat er in veel winkel weinig prijskaartjes hangen, omdat ze eerst kijken of ze een product willen hebben, en dan zien ze aan de kassa wel hoeveel het kost (een beetje het tegenovergestelde van Nederlanders...). Sommige dingen zijn in Noorwegen relatief goedkoop (zoals luiers), maar daar zou ik niet te veel op hopen.
Verder zijn Noren wat minder impulsief dan Nederlanders. Ze gaan niet gauw even een uurtje op bezoek, maar nemen daar goed de tijd voor. Als je op bezoek gaat, kun je ook heel goed taart of uitgebreid eten verwachten.
Verwacht niet teveel van de kranten, ze hebben in Noorwegen niet zo veel spectaculair nieuws (de laatste keer dat ik er een krant las, was het voorpaginanieuws dat een jongen een uur had vastgezeten in een boom....)
Wat mij altijd opvalt is dat Noren heel erg met de mode meelopen, het is aan jou of je hier op moet letten, maar ik dacht: Ik zeg het even, zodat je er op voorbereid bent.

Heel veel succes en plezier in Noorwegen! Vergeet niet te genieten van de mooie natuur!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat inderdaad nog een punt is zijn de wegen. Wees er op voorbereid dat de wegen smal zijn. Er zijn ook maar een paar snelwegen in Noorwegen, dus houdt er rekening mee dat je langer over dezelfde afstand doet dan in NL.