Geen malaria pillen slikken als je in Oeganda verblijft kan dat gevaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je ze niet slikken als je ze hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roland Misschien omdat het troep is? Soms is een medicijn erger dan het risico op de kwaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roland: Het kan zijn dat ze de pillen nog niet heeft. Ik denk dat het vraagsteller waarschijnlijk ook te doen is om de kosten. Als je malarone slikt, dan betaal je al snel een euro of 3 per pil.
Daarnaast gaat het niet alleen om de tijd dat je daar bent, om effectief te zijn moet je Malarone slikken van 1 dag voordat je in het gebied aankomt tot minimaal een week na terugkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tropenconsult (want waarschijnlijk heb je meer nodig dan enkel malaria pillen) en je pillen worden door de meeste aanvullende verzekeringen voor 2/3 of 3/4 vergoedt. Dus waarom zou je het laten? Let er op dat je geen lariam krijgt als er depressies of andere psychische stoornissen in je familie voor komen. De duurste en beste optie is Malarone. Heeft bijna niemand last van

Antwoorden (3)

Er komt in Afrika, en ook in Oeganda, erg veel malaria voor.
De Afrikaanse vorm van malaria is de ernstigste, en kan zeer snel en zeer dodelijk verlopen.

Kan dat gevaar?
Jazeker.

http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-oeganda/

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.fitfortravel.nhs.uk/destinations/africa/uganda/uganda-malaria-map.aspx

Hier nog een kaartje om aan te geven hoe hoog het risico is per gebied van Oeganda.
Rood betekent hoog risico, en de kaart kan niet roder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broer woont in Kampala. Hij neemt geen medicijnen. Wel onder de klamboe slapen en deet smeren. Of artemisia slikken icm vitamine B.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker niet aan te raden niet te slikken, maar helaas kun je het met het wel slikken van malariapillen niet 100% uitsluiten dat je het krijgt.

Tijdens mijn laatste reis door Uganda hebben twee mensen in onze groep malaria gekregen, ze slikten beiden wel keurig hun pillen.
De kans dat je malaria krijgt met pillen is wel heel veel kleiner dan dat je het krijgt zonder pillen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even een stukkie onderbouwde tekst:
"Malariaprofylaxe

Meestal beschermt malariaprofylaxe goed, al is er een kleine kans dat u toch malaria krijgt. In dat geval verloopt de malaria tropica-aanval echter minder snel dodelijk dan wanneer u helemaal geen profylaxe had ingenomen. Hiervoor is het echter noodzakelijk dat u zowel tijdens als na de reis de voorgeschreven medicijnen trouw inneemt.

Goedaardige vormen van malaria worden door profylaxe volledig voorkomen. Soms kan echter maanden na het stoppen van de profylaxe alsnog een malaria-aanval optreden (koortspieken om de 48 of 72 uur). Deze vormen zijn eenvoudig te genezen."

http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/910160136013257