Mag je met een camper op een willekeurige parkeerplaats in Europa overnachten?

Of heb je daar vergunningen voor nodig? Of het mag helemaal niet, kan natuurlijk ook...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
6.5K

Het beste antwoord

In ieder geval mag je met een camper overal in Belgie, Duitsland en Frankrijk en ook Zweden op parkeerplaatsen overnachten.

Ook op dorpspleinen.
Overal waar geen bord staat dat het niet mag!!
En dat is vaak in toeristische steden of dorpen.
Daar staat dan duidelijk een bord: verboden te overnachten.

Wij hebben dat jarenlang gedaan en kwamen hooguit een keer per week op een camping.

Veel landen hebben ook veel camperplaatsen, waar je water in kan nemen en je wc legen. Al dan niet electriciteit.

Dit is een hele fijne site om camperplaatsen te vinden:
http://www.campercontact.nl/

Nederland loopt wat dat betreft erg achter.
Enkele jaren geleden mocht hier niets, wat dat betreft.
Tegenwoordig mag het wel, maar hangt
het heel erg af van de plaatselijk APV.
Die moet je dus per gemeente nakijken.

Maar iemand van het camperforum is al bezig geweest met uitzoeken hoe het zit.
Kijk hier en stel daar al je vragen:

http://www.camperforum.nl/

Toegevoegd na 2 minuten:
camperplaatsen in Nederland:
http://www.camperplaatsen.net/content/land/6/

Bij de ANWB hebben ze boeken met camperplaatsen, ook van heel Europa.
Heel handig als je geen computer bij je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks!! Hier kan ik dus echt wat mee!

Andere antwoorden (2)

Volgens mij mag het wel in bepaalde labden welke landen weet ik niet. Maar kijk wel uit met overvallers enz. Dat soort lui loopt daar genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet alleen per land verschillend, het kan ook afhangen van plaatselijke verordeningen of het regelement van de eigenaar/beheerder van het parkeerterrein.
In de provincie Zeeland is het zelfs door de provincie niet toegestaan om te overnachten op openbare parkeerterreinen.
Algemeen geldt voor vrachtwagens een soepeler beleid: in vrijwel alle vrachtwagens die je 's-nachts langs snelwegen geparkeerd ziet staan wordt door de chauffeurs hun verplichte nachtrust van 11 (of 9) uur genoten. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, ok. Dus dat zul je gewoon onderweg uit moeten zoeken ofzo.. Denk trouwens niet dat ik met een vrachtwagen op vakantie wil, maar goed:P In ieder geval bedankt!