waarom kost het in belgie minder om met de trein te reizen dan in nederland?

ik had net in de krant gelezen dat met de NMBS in belgie reizen aanmerkelijk goedkoper is dan met bv de NS in nl

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Het beste antwoord

Belgen en Nederlanders zijn verschillend, en vinden verschillende dingen belangrijk. Je kunt dat vergelijken met huishoudens. Misschien geef jij veel geld uit aan vakanties, en je buren aan nieuw auto's. Als in Nederland alles precies hetzelfde zou zijn als in Belgie, dan kunnen we Belgie wel inlijven. Hebben ze meteen ook een regering ;-)

In Belgie vinden ze goed openbaar vervoer heel belangrijk. Ik heb ooit gelezen, dat de motieven om het openbaar vervoer te promoten, in Nederland en Belgie ook verschillend zijn. Nederland doet het om van die ellendige files af te zijn, en Belgie doet het uit sociale motieven. Zo lukken experimenten met gratis openbaar vervoer in Belgie wel (Hasselt), en hier blijft het bij experimenteren.

Ook is het niet voor niets, dat het spoorwegennet berekend per km2, in Belgie bijna anderhalf keer zo groot is. Voor treinliefhebbers is het dus een feest om in Belgie te wonen. Veel goedkoper reizen, en veel meer keuze.

Maar natuurlijk is het niet altijd pret in Belgie. Zo zijn de dagelijkse boodschappen er iets duurder (2%) en hetzelfde geldt voor de belastingdruk. (het geld moet ergens vandaan komen). En misschien is een kaartje voor de opera, of ballet er wel 3 keer zo duur (wordt zwaar gesubsidieerd in Nederland), of moet je meer zelf betalen voor zorg, onderwijs of bibliotheek. Het is dus een kwestie van accenten leggen, en dat bepaalt de politiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat ze onze "regering" niet willen!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de NMBS meer subsidie krijgt van de Belgische overheid.