Heb ik als Nederlander in Italie een ID-kaart nodig of volstaat het NL. rijbewijs als legitimatiebewijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
5.6K

Het beste antwoord

Helaas, je hebt toch een ID-kaart of paspoort nodig. Het rijbewijs is geen geldig identificatiemiddel in Italie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een identificatiemiddel, maar geen legitimatiebewijs...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En niet alleen in Italie; ook in NL is men verplicht een geldig IDENTITEITSBEWIJS bij zich te hebben. Ik zo sowieso nooit het land uitgaan zonder...

Andere antwoorden (2)

Het antwoord van Morana (hierboven) klopt helemaal als ik er vanuit mag gaan dat je in Italie gaat rondrijden als toerist. Ben je echter van plan om daar voor langere tijd te blijven (of voor goed), dan moet je je rijbewijs laten omzetten naar een Italiaans rijbewijs (of je kan een speciale sticker aanvragen die in jou nederlandse rijbewijs wordt geplakt) en tevens een italiaanse Id-kaart aanvragen bij de gemeente waaronder je ingeschreven staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een verblijf langer dan 1 jaar, bestaat er zelfs de kans dat je je kentekenplaten moet laten veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op jr rijbewijs wordt de nationaliteit niet vermeld. Het rijbewijs is dan ook geen officieel legitimatiebewijs in het buitenland. Uitzondering op deze regel is de identificatieplicht die in Nederland geldt. Hiervoor kunt u uzelf wel met uw geldige rijbewijs identificeren. Je kunt je ermee dus wel identificeren maar officeel is het geen legitimatiebewijs. Daarvoor heb je inderdaad een id kaart of paspoort nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent in Nederland zelfs verplicht een geldig identiteitsbewijs bij je te hebben; een rijbewijs is dat niet.'