waarom lopen mensen met de trein mee, als die nog te hard rijdt om met een deur mee te kunnen lopen?

ik weet dat zo'n soort vraag al eens is gesteld, en daar waren de antwoorden dat de mensen een deur uitkozen of een lege coupe voorbij zagen komen, maar ik zag het vanochtend weer mensen doen, terwijl hij nog zo hard reed dat deze antwoorden allebei niet kunnen kloppen.

Weet jij het antwoord?

/2500

zij weten waar de trein stopt en kunnen dan instappen, waar ze het gunstigste punt voor het uitstappen hebben, bijvoorbeeld uitgang treinstation

Gevoelsmatig op zoek gaan laar lege plaatsen. Denk niet dat er echt één verklaring voor is. Sommige mensen hebben het koud en besluiten alvast een stukje met de trein mee te lopen..

Op sommige trajecten rijdt de ene keer een 'gewone' trein, de andere keer een dubbeldekker. Als er een dubbeldekker komt, is de trein veel korter en zitten de deuren op een andere plaats. Mensen gaan dan lopen naar de plaats waar ze verwachten dat de deuren komen.

Ik denk dat je begint te lopen zodat je sowieso niet alsnog moet gaan lopen wanneer hij stilstaat maar jou voorbij is. Maar ik denk ook dat mensen dat doen om het gevoel te krijgen dat ze van een groepje weg lopen en zodoende hopen dat de deur precies voor je neus stopt. En dan ben je de eerste.

Ik doe dat ook, vanuit een gevoel van hebberigheid. Ik wil een plekje hebben! is dan mijn uitgangspunt om dit spurtje in te zetten. Als je er over na gaat denken is het vrij zinloos :)

Ik doe dat omdat ik vaak graag zo ver mogelijk voorin wil zitten omdat het daar vaak het rustigste is. Maar het viel mij laatst ook op. Beetje kopieer gedrag denk ik. Als de ene begint te lopen, loopt de rest wel mee.

Naast bovengenoemde antwoorden, kan het ook de kracht van automatisme zijn. Als iemand je bijvoorbeeld ophaalt met de auto en langs je rijdt, loop je ook mee totdat ie stopt. Of bij een bushalte dat je merkt dat je iets verder moet gaan staan. Ik denk dat het door de andere gewoontes dan vanzelf erin zit. Als je er bewust van bent, blijf je ook ineens staan waar je staat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100