Andorra en Monaco
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andorra en Monaco op het vasteland. Corsica is ook een regio van Frankrijk, alleen niet op het vasteland. Het is een eiland dat bij Frankrijk hoort. Andorra en Monaco zijn twee kleine staatjes in Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn volgens mij geen twee kleine landen in Frankrijk, maar 1, te weten Monaco.

Monaco:

Het vorstendom van Monaco is het één-na-kleinste onafhankelijke land ter wereld na het Vaticaan. Het ligt aan de kust van de Middellandse Zee, 18 kilometer ten oosten van Nice en vlakbij de Italiaanse grens, en is omsingeld aan drie kanten door het departement Alpes-Maritimes van Frankrijk.

In 1993 werd Monaco lid van de Verenigde Naties met vol stemrecht.

In 2002 maakte een nieuw verdrag tussen Frankrijk en Monaco duidelijk dat als er geen troonopvolgers zijn om de dynastie voort te dragen het vorstendom een onafhankelijke staat zal blijven. De militaire verdediging van Monaco blijft wel de verantwoordelijkheid van Frankrijk.

Andorra

Het Vorstendom Andorra is een klein, ingesloten vorstendom en tevens dwergstaat in het zuidwesten van Europa, in de oostelijke Pyreneeën en begrensd door Frankrijk en Spanje. Het geïsoleerde land is tegenwoordig vooral afhankelijk van toerisme en zijn status als belastingparadijs. Andorra is geen lid van de Europese Unie. De voertaal van de Andorrezen is Catalaans.

Monarchie
De manier waarop de twee prinsen worden gekozen maakt Andorra tot een van de politiek meest afwijkende landen op aarde. Een van de coprinsen is de president van Frankrijk, op dit moment Nicolas Sarkozy (het is historisch om het even welk staatshoofd van Frankrijk het betreft, ook koningen en keizers van Frankrijk zijn coprins geweest). De andere co-prins is de katholieke bisschop van de Spaanse stad La Seu d'Urgell, op dit moment Joan Enric Vives i Sicília. Omdat geen van beide prinsen in Andorra woont, is hun rol bijna volledig symbolisch.

De defensie van het land valt onder de verantwoordelijkheid van Frankrijk en Spanje.

Monaco en Andorra zijn twee van de vijf dwergstaten binnen Europa.
De overige drie dwergstaten zijn: Liechtenstein, San Marino en Vaticaanstad.