Iemand nog leuke, grappige weetjes over Amsterdam die je aan toeristen kunt vertellen tijdens een rondleiding?

In het centrum zelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
10.4K

Het beste antwoord

Bij de inhuldiging van koningin Juliana verliest koningin Wilhelmina haar kunstgebit tijdens de balkonscène (Paleis op de Dam)

Luister bij: Lang leve onze (dan gaat het kunstgebit uit en probeert ze hem binnen te houden) koningin!

Daarbij zijn de trottoirs van de ingang van het paleis tot aan het monument verlaagd, zodat de Koningin makkelijker naar het monument kan lopen om bloemen te leggen.

Aan de achterzijde van het monument zijn de wapens van de provincies en overzeese gebiedsdelen te zien. Achter ieder wapen ligt een beetje aarde van die provincie van een plek waar een verzetsheld gesneuveld is.

In de Nieuwe Kerk bevindt zich het graf van Van Speijk. Die stierf in 1831. Zie voor zijn verhaal wikipedia. Echter, wat velen niet weten, is nadat hij zijn boot tot ontploffing bracht dat er een aantal lichaamsdelen in de Schelde dreven. Nu werd er een romp gevonden met een Willemsorde. Dat moest de romp van Van Speijk zijn! Die werd naar Amsterdam meegenomen, op een riek gestoken en feestelijk als een held binnengehaald...

Het Lievertje en zijn verhaal is aansluitend op de Provo-beweging en het vrije denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

- De Amsterdamse Kalverstraat is de drukstbezochte winkelstraat van Nederland

- De Bijenkorf begon in 1870 als een klein winkeltje aan de Nieuwendijk. Het eerste echte warenhuis verrees in 1911-1914 aan de Dam.

- Op het Monopoly-speelbord komen de Amsterdamse Leidschestraat en Kalverstraat voor (als duurste twee straten).

- Amsterdam is niet beroemd om zijn kerken en paleizen, maar om zijn monumentale woonhuizen. De twee enige paleizen van Amsterdam, het Paleis op de Dam - voorheen stadhuis - en het Trippenhuis aan de Kloveniersburgwal 29 zijn geen echte paleizen, want ze zijn niet gebouwd voor koningen of prinsen, maar voor burgers. De ambtswoning van de burgemeester bevindt zich sinds 1927 aan de Herengracht 502.

- Amsterdam is de enige Nederlandse plaats waar het toeristische informatiekantoor niet VVV heet, maar ATB (Amsterdam Tourist Board).

Toegevoegd na 1 minuut:
Wist je dat?
•De Kalverstraat al meer dan 600 jaar bestaat en tot 1629 een koeien-, ossen- en kalverenmarkt was? Sinds 2001 zijn sekswinkels verboden op de Kalverstraat.
•De Munttoren een overblijfsel is van de middeleeuwse Amsterdamse stadsmuur, en zijn naam te danken heeft aan het feit dat er in de 17e eeuw munten geslagen werden?
•De bijnaam ‘Mokum’ voor Amsterdam van het Hebreeuwse ‘makan’ komt, wat ‘stad’ betekent?
•De wapenspreuk van Amsterdam ‘Heldhaftig, vastberaden, barmhartig’ is?
•Het smalste huis van Europa in Amsterdam staat? Het bevindt zich in de Oude Hoogstraat op nummer 22 en is slechts 2.02 meter breed.
•Amsterdam de stad is met de meeste carillons ter wereld, namelijk 9? Ze dateren bijna allemaal uit de Gouden Eeuw.
•Amsterdam bewoners heeft van 170 verschillende nationaliteiten? We missen er dus slechts 23 als we uitgaan van de 193 officiële landen wereldwijd.
•Er meer fietsen dan inwoners zijn in Amsterdam?
•Er meer dan 300 coffeeshops gevestigd zijn in Amsterdam? Legaal gezien mogen ze aan elke klant elke keer maximaal 5 gram wiet of hasj verkopen.
•De naam Amsterdam ontstaan is door een combinatie van de Amstel en de Dam?
•Amsterdam helemaal op palen gebouwd is? Er zijn 600 palen nodig om het Centraal Station staande te houden.
•36 discotheken en 1.215 cafés telt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op Singel 7 zie je de smalste gevel ter wereld. Het huisje is één meter breed en is nauwelijks breder dan de voordeur. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dit de achtergevel is van een huis, de voorkant is een stuk breder.
Het smalste huis van Europa is echter wél in Amsterdam te vinden. Op nummer 22 in de Oude Hoogstraat staat een piepklein huisje met een typisch Amsterdamse klokgevel. De gevel is slechts 2.02 meter breed. Het huis zelf is zes meter diep.
Aan de Kloveniersburgwal staat op nummer 29 het Trippenhuis. Dat is met ruim 22 meter het breedste woonhuis van Amsterdam. Het werd in 1660 gebouwd voor de zeer gefortuneerde broers Lodewijk en Hendrick Trip. De broers hadden fortuin gemaakt met de handel in ijzer, koper, geschut en ammunitie. Het verhaal gaat dat de koetsier van de heer Trip uitriep: "Ach, ik zou al gelukkig zijn met een huis dat zo breed is als de voordeur van mijn meester". De heer Trip hoorde dat en zorgde ervoor dat zijn koetsier zo'n huis kreeg.
Amadea
12 jaar geleden
Het monument op de dam is door Duitsers gerestaureerd.

Er zijn stekjes van de Anne Frank boom onder andere naar Den Haag en New York gegaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sommige speedboot achtervolgingen uit de film Amsterdamned, vonden plaats in de grachten van Utrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga eens binnen in de amsterdam dungeons, heel leuuk, lekker griezelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Victoria Hotel tegenover het Centraal Station:
In eerste instantie was het de bedoeling om de hele hoek van dit bouwblok te vullen met hotel. Daartoe is een aantal panden aangekocht. De eigenaar van een pandje (of twee pandjes) dat uitkijkt op het centraal station wilde zijn huis niet verkopen. Die dacht dat als hij de druk langer zou opvoeren meer geld voor zijn huis zou krijgen. Hoe hoger de nood hoe hoger het bedrag dat er geboden zou worden dacht hij. Dat klopte ook, alleen heeft hij te lang gewacht. Op een gegeven moment vonden de ontwikkelaars het wel mooi geweest om zo'n hoog bedrag voor dat huis te betalen, dus hebben ze de plannen aangepast en het hotel om het huis heen gebouwd. Daardoor was het huis van meneer uiteindelijk heel veel minder waard, maar het staat er nu dus nog wel, helemaal ingebouwd door hotel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Victoria_Hotel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Koninklijk Paleis, gevestigd op De Dam , in hartje Amsterdam. Gebouwd tussen...
meer
De Jordaan
stersterstersterster

Van oorsprong een typische volkswijk. Ook vandaag nog één van de gezelligste bu...
meer
Albert Cuypmarkt
sterstersterhalve sterster

Een beroemde dagmarkt. Gelegen op een deel van de Albert Cuypstraat, tussen de Fe...
meer
Grachtengordel
stersterstersterhalve ster

De benaming voor de Amsterdamse grachten. In 1612 werd begonnen met graven van dr...
meer
Anne Frankhuis
sterstersterhalve sterster

Een monument ter nagedachtenis van het Joodse meisje Anne Frank en haar familie. ...
meer
De Dam
stersterstersterster

Eén van de belangrijkste pleinen van de stad. De Dam verbindt de straten Damrak...
meer
De Pijp
stersterstersterster

Eén van de hipste buurten van Amsterdam. Onderdeel van stadsdeel Oud-Zuid. Het i...
meer
Waterlooplein
stersterstersterster

Een plein in de Amsterdamse binnenstad. Zes dagen per week (niet op zaterdag) is ...
meer
Noordermarkt
sterstersterhalve sterster

Bekend om de markt die er elke maandag en zaterdag gehouden wordt. Je vindt er vo...
meer
Stedelijk Museum
sterstersterhalve sterster

Museum voor moderne kunst. Net als het Vincent van Gogh Museum gevestigd aan de...
meer
Vondelpark
stersterstersterster

Het stadspark van Amsterdam. Zeker als het mooi weer is, stroomt het Vondelpark v...
meer
Kalverstraat
sterstersterhalve sterster

De drukste winkelstraat van Amsterdam. De naam komt van de Kalvermarkt, die er to...
meer
Leidseplein
sterstersterhalve sterster

Een rijksmonument. Gelegen aan het Damrak en het Beursplein, in hartje Amsterda...
meer
Nieuwmarkt
stersterstersterster

Door veel Amsterdammers beschouwd als het leukste plein van de stad. Op een kwart...
meer
Rembrandtplein
stersterstersterhalve ster

Groot plein in de binnenstad. Bekend als één van de uitgaanscentra van de stad....
meer
Damrak
stersterstersterster

Grote straat tussen het centraal station en De Dam . Het is voor toeristen de ee...
meer
Vincent van Gogh Museum
stersterstersterhalve ster

Museum gewijd aan de Nederlandse kunstschilder Vincent van Gogh(1853-1890). Geves...
meer
Paradiso
stersterstersterster

Wereldberoemde poptempel. In 1968 opgericht als jongerencentrum, later een cultur...
meer
Melkweg
stersterstersterhalve ster

Vooral bekend als poppodium. Tegenwoordig een zogenoemd multimediacentrum. Je kun...
meer