Heb je als mens echt vakantie nodig, of is het een luxe?

Ik bedoel heb je het als mens echt nodig om een (paar) keer per jaar weg te gaan. Het lijkt mij dat ze dat voeger ook niet deden. Is het niet een luxe om op vakantie te (kunnen) gaan?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel het qua geestelijke en lichamelijke gezondheid.
Is het echt nodig om als mens op vakantie te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
3.8K

Het beste antwoord

Rusten is wel degelijk een noodzaak, je ziet ook dat tegenwoordig steeds meer mensen steeds vaker op vakantie gaan.
De meesten denken dat dit komt doordat iedereen er financieel op vooruit gaat, maar dit komt echter doordat wij in een steeds meer stressvollere samenleving leven.

Rustpauzes zijn nodig, ook tijdens je werk een kwartiertje, maar ook in je leven heb je zo nu en dan rustpauzes nodig.
Je kan natuurlijk ook thuis blijven en daar 'rusten', maar ergens anders kom je beter tot rust dan wanneer je thuis blijft.
Denk maar aan je werk, als je daar pauze neemt, dan ga je ook ergens anders zitten, en niet op de plek waar je je werk uitvoert, zo werkt dat dus ook met vakanties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het is meer een luxe, want op vakantie gaan kost meestal meer stress als gewoon thuis blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je?? Vind ik wel meevallen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik niet, maar dat las ik pas uit een onderzoek. Ben aan het zoeken of ik dat artikel kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in!
Dat heb ik ook gelezen.
Daar is onderzoek naar gedaan en op vakantie gaan levert bij veel mensen enorme stress op.
(Het regelen van alles,financieel,enz.)
Ook vroeger lasten mensen rustpauzes in hun werk in.
Zondag als rustdag
Koninginnedag (jaarfeest)
Allerlei oogst- en herdenkingsfeesten
Allemaal omdat de boog niet altijd gespannen kan zijn.

Drie weken naar zuid frankrijk of indonesie is -in principe- niet nodig, en zou je overbodige luxe kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een meningvraag ;-) en volgens mijn mening is het niet nodig. Ik zie het als een luxe.
Als je veel uren in de week werkt kan ik me voorstellen, dat je geregeld rust nodig hebt, maar of je daarvoor weg moet gaan. Vakantie elders is mooi en fijn, maar geen must voor de rust ;-)

Toegevoegd na 6 minuten:
N.a.v. je toevoeging: het verrijkt je geest wel denk ik, in een andere omgeving zijn, andere dingen doen dan anders.
Maar je vraag was, of dat een luxe is. En dat blijf ik wel vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met je toevoeging.
Mijn moeder is ooit overspannen en overwerkt geweest,toen is ze met een vriendin een weekje naar een klooster in Luxemburg geweest ( ze was al jaren niet op vakantie geweest).Ze kwam helemaal relax en uitgerust terug.
Soms moet je er even tussenuit, vooral als je een drukke baan hebt.
Ik vindt dat geen luxe hoor.
Een paar keer per jaar wel.
Er zijn mensen die niet eens geld hebben om op vakantie te gaan( bijv. mensen in de bijstand),en ik denk dat het voor iedereen goed is er eens helemaal uit te zijn.
Vindt je ook niet?;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook goed om er helemaal uit te zijn hoor, maar (en daar is-ie weer) ik vind het wel een luxe ;-)
Dank voor je reactie ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar luxe mag ook best, toch?
Weekendje weg in Nederland is óók luxe vind ik ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, ik kan het niet meer dan eens zijn met je!
Of een prachtige natuur docu op tv (ook geen last van muskieten, giftige slangen etcetc ;-))), of een tijdschrift met mooie foto's van een land. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heerlijk hè, die 2e jeugd!!! Nu kan je helemaal zelf uitmaken wat je wel en niet wilt ;-))
Als jij met vakantie bedoelt het op reis gaan naar een ver land, dan heeft een mens dat echt niet nodig. Dat is heus een luxe. Maar wat een mens wel nodig heeft is af en toe een tijdje kunnen onthaasten. Dat is goed voor je hart en je gemoedsrust. Maar dat kan net zo goed in je eigen tuin of op je balkon als in een ander land. Lekker buiten gaan zitten met een kan koffie en een stapel leesvoer. Telefoon (en andere digitale apparatuur) uit, en gewoon lekker genieten. Dan kom je weer helemaal bij.
Amadea
12 jaar geleden
Het is een luxe, je hebt het niet echt nodig. Kijk maar naar mensen in ontwikkelingslanden, die hebben toch ook geen vakantie? Die mensen leven ook nog gewoon, ze zijn het niet gewend en hebben het daarom niet nodig. Wij zijn vakantie gewend en voor ons is het een luxe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weggaan is nergens voor nodig. Eens iets anders doen dan de normale dagelijkse sleur dat is wel noodzakelijk. Maar ook daar hoef je niet voor op vakantie te gaan, daar hadden ze vroeger de zondagsrust voor.

Tegenwoordig is de zondag voor velen een dag waarop ineens de tuin met een lawaaierige motormaaier moet worden gedaan, de auto moet worden gewassen en het huis geschilderd. Verder nog allerlei andere zaken, ook winkelen vooral niet te vergeten.

En wat is er op tegen om juist in een weekend te relaxen, te onthaasten zoals dat tegenwoordig zo mooi wordt genoemd.

En als je zodoende regelmatig de afwisseling zoekt in een mooi boek, een rustig muziekje en een relaxte wandeling of fietstocht, dan is dat naar mijn idee elke week een stukje vakantie. En de sociale contacten en familie niet te vergeten, door daadwerkelijk op bezoek te gaan of te ontvangen.

Er is natuurlijk niets op tegen om met hetzelfde idee van relaxen eens een keer weg te gaan. Het is leuk om andere indrukken op te doen, een andere cultuur op te snuiven en lekker anders te eten.

Maar als je dan weer ziet met wat voor stresshouding sommigen op vakantie gaan, de auto en/of caravan volgeladen met allerlei op het laatste moment er nog haastig ingegooide kleding en andere spullen waar je beslist niet buiten denkt te kunnen en dan plankgas liefst zonder de nodige pauzes naar een of ander ver strand in Italie of Spanje.

Veertien dagen op het strand bakken, 's-avonds naar een of andere vage bar of nachtclub, naar eerst bij Piet patat het nodige te hebben geconsumeerd en dan hebben we het weer gehad.

Nee die vakanties kun je echt wel missen. Deze zullen echt niet bijdragen aan je lichamelijke, laat staan je geestelijke gezondheid..
12 jaar geleden
Het is niet echt nodig. Omdat we het wel gewend zijn, kunnen we er wel heel erg aan toe zijn. Maar ik denk ook dat het luxe is. Wat wel het voordeel is van reizen is dat je, je wel meer gaat ontwikkelen als je met andere culturen in aanraking komt. Je leert dan wel beter relativeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel vakantie zou een overbodige luxe zijn, afhankelijk van de stress in het dagelijks leven.

Naar mijn mening gaat het misschien niet zozeer om rust, maar juist om het veranderen van je omgeving, het vergeten van de dagelijkse sleur. Daarom denk ik dat veel verschillende vakanties niet helpen tegen stress. Hoe vaak hebt je misschien wel niet liggen peinzen in een hangmat over je werk of relatie etc.?

Lang op vakantie gaan is een betere optie, zo ben je langer uit je sleur en kun je gemakkelijk ontstressen. Het gevolg van ontstressen is het uitrusten, maar dit heeft ook te maken met wat je in je vakantie doet. Een maand liggen bij het zwembad kan volgens mij niet echt geweldig ontstressen omdat je nog ligt te peinzen over je dagelijkse sleur etc.

Bekijk dingen en verdiep je in bepaalde dingen om je dagelijks leven even te vergeten.

Dus, het is afhankelijk van je dagelijkse stress en zorgen. Heb je bijna geen stress dan is het puur luxe. Heb je veel stress dan zou ik zo lang en zo ver weg mogelijk op vakantie gaan.

Joophy
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het wel nodig is om de hectiek van tegenwoordig of werk druk en stress even te doorbreken .

vroeger ging het toch wat gemoedelijker aan toe .
leefde men anders dan nu .

Men was al blij met een vrije dag deel en de sommige werkomstandigheden waren fysiek erg zwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee. Enige tijd weg uit de sleur is wel plezierig. Maar dat kan ook thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om van de dagelijkse stress af te komen, kan een vakantie een optie zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat je per se Nederland uit moet.