Ja in Spa wordt Frans (en Nederlands) gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spa ligt in Wallonië, dus ja, er wordt Frans gesproken. Maar Spa is ook een toeristische plek dus je kunt er in verschillende talen terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het het ligt in de Ardennen. Dat is Wallonie. Daar spreken ze Frans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wallonië DUS Frans, is niet zo vanzelfsprekend. Dat kan per plaats verschillen. Weet je het toevallig van Spa?
Ja,frans gesproken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spa ligt in het Franstalige deel van België, bij de VVV van Spa spreekt men ook Nederlands.

Toegevoegd na 1 minuut:
dus ik kan me voorstellen dat er meer plekken zijn waar je met nederlands uit de voeten kunt, zoals campings, hotels, toeristische attracties. Gewoon proberen, wie weet valt het mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt Frans gesproken,maar op sommige campings spreekt men ook Nederlands.
Zou je ergens de weg vragen,dan kom je met Nederlands niet ver want ze vertikken het om Nederlands te spreken en dit geldt ook in winkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spa is dorpje in de Waalse provincie "Luik" en ligt op enkele kilometers van de Belgisch-Duitse grens. Aangezien het dorpje, dat vooral bekend is om het watermerk "Spa" en het rallycircuit "Spa-Francorchamps" in de Oostkantons ligt, wordt er een Frans-Duits dialect gesproken. Maar, aangezien het dorpje in België ligt en het enorm toeristisch is, kan je er de drie landstalen spreken. Dus Duits, Frans, maar ook Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou de bevolking vertikt het daar om Nederlands te spreken en dit is niet alleen in Spa,maar zowat overal in Wallonie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Belg kan ik je verzekeren dat dat een vooroordeel is. De politieke crisis zorgt dan wel voor wat rellen en ruzie, her en der, maar het toerisme in ons land staat niet stil. Beter nog, Wallonië is nog nooit zo Nederlandstalig geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is geen vooroordeel,maar wij hebben het al een aantal keer meegemaakt dat wij in het Nederlands iets vroegen en men deed alsof ze ons niet verstonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook nu moet ik je ongelijk geven. Als je naar het buitenland gaat kan en mag je niet verwachten dat men je overal zal begrijpen. Wallonië blijft in de eerste plaats nog steeds "franstalig" en dus kan je het gebrek aan talenkennis niet afschuiven op een "politiek" probleem. Je kan het zelfs omdraaien: als je naar het buitenland gaat is het aangeraden en zelfs nodig om de plaatselijke taal te spreken. Verwacht daarom ook niet van een ander wat je zelf niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het helemaal niet over een politiek probleem. Het gaat erom dat je zelf schrijft dat men daar behalve Frans en Duits ook Nederlands spreekt en er zal best door sommige Nederlands gesproken worden,alleen ben ik ze nog niet tegen gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zien we dat in België, als het gaat om taal :) Je hebt gelijk, maar dat is overal een probleem. Vlamingen kennen "zogezegd" Frans, Walen spreken "zogezegd" Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het want mijn schoonmoeder was een Vlaamse. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cultuurclash :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jahaha.
Dit speelt al zo lang dus ik maak me er niet druk om,ik kom er ook wel met handen en voeten. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkele jaren geleden was ik getuige van zo'n prachtige conversatie :) Twee Nederlandse scholieren die een wafel probeerden te bestellen in Brussel. Jammergenoeg kon de handelaar enkel Frans.. Het was wel grappig om te zien hoe ze het dan probeerden uit te leggen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaa daar weet ik alles van,ik moest voor iemand in Duitsland aambeienzalf halen,maar wist niet hoe dat in het Duits heette,nou dan wordt het moelijk uitleggen hoor,maar ik heb het toch voor elkaar gekregen en weet nu wel hoe het heet in het Duits. :-)