Wat zijn er voor speciale dingen waar je aan moet denken als je naar Duitsland en Oostenrijk gaat rijden?

Ik hoorde net dat je gele hesjes in je auto moet hebben, verplicht voor als je pech hebt. En ik hoorde ook van klein geld omdat je daar tolwegen hebt. Nog meer dingen toevallig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Hallo LilyK,

Niet echt iets wat je bij je moet hebben, maar denk aan de korte afritten op de snelweg ! Ik ben me de eerste keer rotgeschrokken.
Hier in Nederland kun je rustig vaart minderen op de afrit, in Duitsland heb je vaak meteen een scherpe bocht.

Ook heb je minder benzinestations in Duitsland langs de snelweg,dus tank op tijd.

Ik wens je een goede en veilige reis,
Leonard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In Duitsland betaal je alleen tol voor vrachtwagens, in Oostenrijk moet je een autobahnvignet kopen.
Dat kan je bij de grens aanschaffen, maar ook tankstations vlak voor de grens verkopen ze.
Gele hesjes zijn in veel landen verplicht, het is altijd handig om voor een paar euro een aantal in de auto te leggen.
In gewone winkels zijn ze veel goedkoper dan bij de meeste tankstations.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n rode driehoek die je neer kan zetten als je pech hebt en soms zijn winterbanden/sneeuwkettingen ook verplicht als het beneden een bepaalde temperatuur is of als er sneeuw ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een EHBO trommel waar niks in zit wat al over de expiratiedatum is (dus de datum op de trommel mag ook niet over datum zijn). En een gevarendriehoek natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor sommige Duitse steden heb je een milieuvignet nodig, bijv. Berlijn. De ANWB kan je hierover informeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent verplicht om voor elke inzittende in de auto een veiligheidsvest (reflecterend, geel of oranje) bij je te hebben.

Je moet een pechlamp/gevarendriehoek bij je hebben.

Je moet een verbandtrommel bij je hebben.

Voor oostenrijk moet je een vignet hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
•Het meenemen en gebruiken van antiradarapparatuur in de auto is verboden.
•Navigatie-apparatuur met flitspaalwaarschuwing is verboden.
•Het is niet verplicht een brandblusser in de auto te hebben.
.Gevarendriehoek
•Het gebruik van een gevarendriehoek is verplicht op openbare wegen voor stilstaande of achtergelaten voertuigen, ook overdag.
•Op de autosnelweg moet u de gevarendriehoek op 200 meter afstand van het voertuig opstellen in de richting van het naderende verkeer, op gewone wegen op 100 meter afstand,
gelijktijdig de waarschuwingslichten gebruiken.

•Kinderen tot 3 jaar mogen niet voorin worden vervoerd.
•Kinderen tot 3 jaar moeten altijd in een kinderbeveiligingsmiddel op de achterbank worden vervoerd en mogen dus niet in een auto zonder deze beveiligingsmiddelen worden vervoerd.
•Zijn er geen geschikte kinderbeveiligingsmiddelen voorhanden, dan mogen kinderen ouder dan 3 jaar achterin met gebruikmaking van een veiligheidsgordel worden vervoerd.
•Kinderen t/m 12 jaar die kleiner zijn dan 150 cm moeten in een kinderbeveiligingsmiddel worden vervoerd
•Milieuzones (Umweltzones) zijn delen van steden of gebieden die voor motorvoertuigen, ook buitenlandse, zonder de juiste milieusticker (Umweltplakette) gesloten zijn.

•Telefoneren tijden het rijden is alleen handsfree toegestaan.
.Overnachten langs de weg
•U mag overnachten in uw auto, caravan of kampeerauto langs de openbare weg, mits dit slechts 1 nacht betreft op dezelfde plaats.
.Rijverbod
•Op zon- en feestdagen geldt van 0.00 tot 22.00 uur een rijverbod voor o.a. bestelauto's met aanhangwagen.
•Op een groot aantal auto(snel)wegen geldt in juli en augustus ook op zaterdag van 7.00 tot 20.00 uur een rijverbod voor o.a. bestelauto's met aanhangwagen.
.Slepen
•Slepen is toegestaan tot de dichtstbijzijnde garage.
•Slepen op de autosnelweg is toegestaan tot uiterlijk de eerste afrit.
•Een voertuig de autosnelweg opslepen is verboden.
•Zowel het trekkende als het gesleepte voertuig moeten waarschuwingslichten voeren.
•De maximumsnelheid in het geval van slepen bedraagt 80 km/h.
.Veiligheidsgordels
•Het gebruik van veiligheidsgordels (indien aanwezig) is verplicht voor alle inzittenden.
.Veiligheidsvest
•Het is niet verplicht een veiligheidsvest in de auto te hebben.
•Het is niet verplicht een set reservelampen in de auto te hebben.