Wat is er te zien in Noorwegen in het gebied tussen Trondheim en de poolcirkel?

Dat gebied wordt voornamelijk gebruikt als doorreisgebied. Mensen doen dat vaak over de E6. Maar het is niet alleen de E6 die interessant is als route.

12 jaar geleden
in: Vakantie
1.8K

Het beste antwoord

Een paar jaar geleden zijn wij een weekje bij Namsos in de buurt geweest. Namsos zelf is niet erg interessant. Het is wel een erg beroemd visgebied. We werden door de Noren erg raar aangekeken dat we daar waren en niet gingen vissen :-)
De natuur er omheen is erg mooi. Ik zou inderdaad als je er tijd voor hebt de Lofoten niet overslaan. Ben ik nog nooit geweest, maar schijnt erg mooi te zijn. Ook heb je noordelijker wel meer dorpen van Samen (Lappen) die verder gaan dan de toeristische tentjes waar je kaasschaven van rendiervel kunt kopen.
Als je met kinderen bent, is Namskogan nog wel heel leuk (en anders misschien ook wel), een combinatie van dierenpark en pretpark, met vooral inheemse dieren, elanden, lynxen, beren, veelvraten, dassen en zo, daar hebben wij een erg leuke dag gehad.
Noordelijker dan dat heb ik (nog) geen ervaring.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is het wel zo dat je verder naar het noorden niet echt veel keus hebt, want de enige weg daar is nog de E6, met wel hier en daar wat zijwegen het land in. Dat zal over het algemeen een grusvei zijn, een grindpad, hobbelig en soms op zijn minst avontuurlijk. Maar het is niet zo dat je een alternatieve route naar het Noorden kunt nemen, want die is er gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Namsos vind ik een leuke stad. Verder zijn er speeltoestellen voor kinderen in het gezellige voetgangersgebied. In het havengebied vind ik het ook wel leuk. Er ligt in of tegen Namsos een berg waar je een prachtig uitzicht hebt op o.m. Namsos.
Vanaf Trondheim zijn wel goede wegen waarvan sommige wel doorgaand zijn maar andere dan de E6. Denk b.v. als je de pontoversteek neemt over de Trondheimfjord. Aan de andere kant van de fjord is een behoorlijk wegennet in een mooi landschap. Daar kan je alle kanten op.
Je hoeft niet rechtdoor naar het noorden, maar je kunt ook de tijd nemen voor een zijweg. Ik ben eens uitgestapt op het treinstation van Trofors, waar ik vervolgens in de bus stapte naar Hattfjelldal. Dat is ook leuk om te verblijven. Dat ik uitstapte in Trofors had een oorzaak. Op de televisie had je het programma De Vakantieman met Frits Bom. In een programmaonderdeel lieten ze beelden zien van een land, eilandengroep, enz. Bellers moesten raden in welk land, enz., de opnamen waren gemaakt. Vervolgens moest er op een draaiende kaart geschoten worden. Zo schoot iemand op Trofors. Die moest opnamen maken in Trofors en omgeving en in de volgende uitzending laten zien. Dat maakte mij nieuwsgierig en ging ook naar Trofors.
corzijlstra
12 jaar geleden
Het gebied tussen Trondheim en de noordpoolcirkel wordt in reisgidsen van Noorwegen nauwelijks genoemd. Ik wil meer aandacht vragen voor dit gebied. Een heel mooi houten dorpje op palen in het water is Rakvag (met rondjes op de a's). Dat ligt niet ver van Rissa en Hasselvika. Iets ten noorden van Trondheim in het gebied aan de overzijde van de Trondheimfjord. Vlakbij dat dorpje ligt een camping met hutten. Je kunt er lekker wandelen over rustige wegen, tenminste 3 richtingen in, o.m. naar Rakstad en Hulsund. Rakvag is aantrekkelijk voor kunstenaars. Er is ook een museumpje. Toen was het zo, dat er geen pinautomaten waren. Daarvoor moest je naar Hasselvika of zo. Wel is of was er een supermarkt. Er is of was ook een soort dancing, die ook na middernacht nog open was. Er is wel wat toerisme, maar dan veelal toeristen uit de omgeving, o.m. Namsos. Verder heb ik eens op een camping in een hut gezeten in Osen, niet ver van Arnes (rondje op a), Afjord (rondje op a), en Namsos. Ook daar kan je wandelen over rustige wegen. Nog een andere plaats waar ik heb overnacht , is Leksvik. Ook leuk om daar te zijn. Het hotel, gjestgiveri of overnatting heeft een oergezellig interieur. Er is een camping naast. Het hotel dient tevens als toeristenbureau. Leksvik ligt 20 a 30 km ten oosten van Vanvikan, de plaats die recht tegenover Trondheim ligt aan de overzijde van de fjord. Ben je met het openbaar vervoer, dan ga je aan de haven van Trondheim met een voetpont naar Vanvikan. Vervolgens stap je in de bus naar Leksvik. Wil je verder, dan moet je een eindje terug. Het kan zijn, dat je dan weer terug moet naar Trondheim en vervolgens de bus nemen die de autopont neemt bij Flakk naar Rörvik, niet te verwarren met die andere Rörvik waar de Hurtigruten-boten aanmeren. Nogal omslachtig. Iemand van het hotel in Leksvik had eens voor mij geregeld, dat de bus naar Vanvikan nog een eindje doorreed naar de autopont bij Rörvik. Daar stapte ik over op een bus naar het noorden die daar van de pont afkwam. Die andere Rörvik (die van de Hurtigruten) vind ik een heel leuk intiem gezellig dorpje. Er is ook een museum. Sandnessjoen vind ik ook leuk. Dat ligt veel dichter bij de poolcirkel. Dan Hattfjelldal, dat ik al besproken heb. Ik sprak eens een Noors echtpaar op een haven, dat ik in Hattfjelldal ben geweest. Zij reageerden heel verbaasd. Kennelijk is deze plaats bij veel Noren niet bekend.

Andere antwoorden (2)

Je hebt daar in ieder geval de Lofoten liggen. Daar zou ik zeker een dag rondkijken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er is nog veel meer te doen in het Noorden van Noorwegen.

Kijk eens op de site van het Noorse verkeersbureau (onderstaande link) en klik daar op het noorden.

http://www.visitnorway.com/nl/Storypaginas/Bestemmingen/

Hele fijne vakantie gewenst.

Toegevoegd na 23 minuten:
Met dank aan de reactie van corzijlstra:
De Lofoten liggen hoger.
Ik las de vraag te snel en dacht dat het ging over het gebied tussen Trondheim en de Noordkaap.
(toch zou ik je aanraden de Lofoten te bezoeken, is echt schitterend, als je meer dagen de tijd hebt, kun je ook eens mee met de walvis-sightseeing tour).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
De Lofoten zijn prachtig. Ik ben er verschillende keren geweest. Een dag rondkijken lijkt mij wel wat magertjes. Maar de Lofoten liggen niet tussen Trondheim en de noordpoolcirkel. Het noorden van de streek tussen Trondheim en de noordpoolcirkel wordt wel algemeen beschouwd als deel van het noorden van Noorwegen. De tip om te klikken op het noorden lijkt mij dus wel juist in verband met de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhip.. Noordpoolcirkel... ik las Noorkaap... Mijn fout.
corzijlstra
12 jaar geleden
Kan gebeuren. Toch bedankt voor o.m. de website!
Ik ben voor mijn werk vaak in Kirkenes in het Noorden van Noorwegen geweest. In mijn hotel zaten ook vaak mensen die op weg (of terug) waren naar de noordkaap. Iedereen vond het een vreselijke vervelende lange reis, met nauwelijks interessante dingen. En die noordkaap is natuurlijk ook niet interessant. Dan kun je beter naar het 3-landenpunt in Vaals gaan, is veel leuker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Die mensen die jij in Kirkenes tegenkwam, hebben die die heenreis wel helemaal door Noorwegen gereisd? Velen doen de heenreis door Finland of Zweden en gaan de terugreis door Noorwegen. Ik kan mij voorstellen, dat de reis door Zweden of Finland vervelend was. Je hebt er "eindeloze" bossen. Het landschap is er veelal vrij vlak. Maar reis je door Noorwegen, dat kom je door een heel afwisselend landschap. Reis je vanuit Oslo, dan zie je tot bij Trondheim geen fjord. Wel bergen, dalen, hoogvlakte, snelstromende rivieren. Vanaf Trondheim zit je dichter bij de kust en kom je zo nu en dan langs fjorden. Na een fjord in een groen landschap ga je langs een snelstromende rivier in bos, vervolgens stijgen naar een kale hoogvlakte, dan weer dalen naar een groen dal, dan weer een fjord, rivier, beek, enz.enz. Dan kom je hier en daar ook dorpen tegen, meer dan in noord-Zweden en noord-Finland. Verder heb je aan weerszijden van de Trondheimfjord een groot relatief laag gebied dat toch groen heuvelachtig of bergachtig eruit ziet. Het wegennet is er ook relatief uitgebreid. Dus door Noorwegen reizen vind ik beslist niet saai. Allemaal zeer verrassend. De Noordkaap zien vind ik geen moeten. Ik vind het geen bijzondere rots. Kirkenes vind ik ook geen echt mooie plaats. Er zijn er wel mooiere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was daar een soort "golfstroom" van Duitsers, die met de (auto op de) boot van Hamburg naar Bergen gingen en die hoefden "slechts" dat laatste stuk nog maar te rijden
corzijlstra
12 jaar geleden
Ik kan mij niet voorstellen dat deze Duitsers de reis door Noorwegen saai vonden. Of ze moeten al geen oog hebben gehad voor mooie landschappen. Zij zijn zeker gekomen voor vertier in grote steden? Misschien wilden ze het wel even doen met hoertjes of call-girls? Dat zijn toch heel andere landschappen?