Is Cyprus nou van de turken of de grieken,waarom hebben ze daar nog ruzie over?.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
12K

Het beste antwoord

Cyprus is van oudsher bewoond door Grieken. In de 16e eeuw werd het eiland veroverd door het Ottomaanse rijk. In de 19e eeuw ontstond er een steeds grotere wens van de Griekse Cyprioten om weer bij Griekenland te horen. In 1878 kreeg Groot-Brittannië de controle over Cyprus, maar de Britten besloten dat Cyprus Ottomaans territorium zou blijven. Na het einde van de Eerste Wereldoorlog en het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk werd Cyprus een volledige kolonie van Groot-Brittannië. De wens van de Griekse Cyprioten om weer bij Griekenland te horen bleef echter bestaan en mondde in de jaren ’30 zelfs uit in grote maatschappelijke rellen. Na de Tweede Wereldoorlog verslechterde de situatie, met als gevolg dat er tussen 1955 en 1960 meerdere gewelddadigheden plaatsvonden tussen de Britse overheerser en de Griekse Cyprioten. De Turkse bevolking op Cyprus was het niet met de hun Griekse medebewoners eens en had liever dat Cyprus opgesplitst zou worden in een Turks en Grieks deel. Na meerdere overleggen tussen Groot-Brittannië, Griekenland en Turkije werd Cyprus in 1960 onafhankelijk.

Toen Cyprus onafhankelijk werd, was het de bedoeling dat het eiland een verder zou gaan als een republiek waarin zowel de Griekse als Turkse Cyprioten vertegenwoordigd zouden worden. Echter, niet lang na de onafhankelijkheid onderstonden er onrusten tussen de twee bevolkingsgroepen met als gevolg dat zowel Turkse als Griekse Cyprioten zich in eigen gebieden terugtrekken. In 1964 werd er een VN vredesmacht op Cyprus gestationeerd om de orde te bewaren...

Lees verder op de site!

Toegevoegd na 5 minuten:
Op de foto: Op 18 september 1950 werd Makarios gekozen tot aartsbisschop van Cyprus. Van 1956 tot 1957 leefde Makarios in ballingschap. Daarna keerde hij naar Cyprus terug. Na de onafhankelijkheid van Cyprus op 16 augustus 1960 werd Makarios de eerste president van de Republiek Cyprus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze hebben er nog steeds ruzie over omdat ze er nog steeds niet uit zijn.

"Sinds 1983 bestaat op het noordelijk deel van het eiland de Turkse Republiek Noord-Cyprus, die alleen door Turkije wordt erkend. Het eiland is daarmee feitelijk in tweeën gedeeld."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Griekse deel van Cyprus bestaat uit 6 districten:

De districten van Cyprus (Grieks: επαρχίες) zijn de officiële bestuurlijke indelingen van Cyprus. Er zijn 6 districten die dezelfde naam dragen als de hoofdstad van het district. Deze districten zijn echter nog van voor de deling van het eiland en de grenzen van de districten houden zich daarom niet aan de grens tussen het Grieks- en Turks-Cypriotische deel van het Aziatische eiland.

Famagusta
Kyrenia (tegenwoordig Girne)
Larnaca
Limasol
Nicosia
Paphos

De Turkse Republiek Noord-Cyprus is bestuurlijk ingedeeld in vijf districten (İlçe):
Lefkoşa
Gazimağusa
Girne
Güzelyurt
İskele

Cyprus is dus bestuurlijk verdeeld en de turken en grieken komen er met elkaar niet uit van wi Cyprus is. Misschien koopt Turkije Cyprus binnenkort wel op om de Griekse economie te ondersteunen ;o)

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarom ze ruzie hebben?

De ligging van Cyprus is van strategische waarde. Ook de bodemrijkdom van Cyprus is onderdeel van het conflict. Zie ook de geschiedenis van Cyprus in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Turken en Grieken hebben vaak conflicten gehad in het verleden. Dat is een heel lang verhaal.

Turks-Cypriotische dorpen werden geplunderd, waarbij velen werden gedood, wat door de Turken wordt aangeduid als "etnische zuiveringen". Turks-Cypriotische nationalisten richtten in hetzelfde jaar een eigen gewapende militie op als tegenactie, die aanvankelijk "Volkan" en later TMT werd genoemd.
In plaats van zich terug te trekken begon Turkije echter een nieuw offensief, waarbij het gehele noorden van het eiland en de stad Famagusta werden bezet. Het Turkse optreden had een enorme vluchtelingenstroom tot gevolg. Honderdduizenden Grieks-Cyprioten werden met geweld van huis en haard verdreven. Na het sluiten van een wapenstilstand, begonnen dit keer onder toezicht van de VN, een uitwisseling van Grieks-Cyprioten naar het zuiden en Turks-Cyprioten naar het noorden.