Graag wat ervaring van mensen die berghuttentochten maken, in een berghut de hele vakantie doorbrengen... We hebben 3 kinderen (3-5 en 11 jaar)

Uitleg over:
*bestemmingen + contactadressen
*ervaringen
*kostprijs
*wat je mee moet nemen, wat niet
*bergwandelingen in die omgeving.

Toegevoegd na 2 uur:
Liefst de hele periode in de berghut verblijven waar we zelf kunnen koken ed waaruit we dan dagtochten maken of gewoon een daguitstap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Ik maak elke vakantie meestal wat berghuttentochten van een week.
Van de bestemming hangt het heel erg af waar je zit natuurlijk. Bij sommige plaatsen is het erg toeristisch en kan het noodzakelijk zijn om van te voren een reservering aan te vragen. Ik zelf ga altijd naar plekken waar het niet toeristisch is en dan kan je daar gewoon naar binnen.
Een huttentocht kan wel zwaar zijn, en dat is wel iets om rekening mee te houden met de kinderen. Warm water is bijvoorbeeld een hele luxe en je slaapt vaak in een slaapzaal met meedere mensen, moet vroeg weer op en maakt lange wandelingen, maar ook dit is afhankelijk van wat je van plan bent.
De prijs van het verblijf is vaak niet duur, maar het voedsel is duurder. Het moet natuurlijk de berg op en dat kost energie, tijd en geld. Maar gemiddeld is het wel een normale prijs.
Wat betreft het meenemen: een heel belangrijke is sloffen of andere lekker zittende schoenen. Na een lange dag op bergschoenen rond te lopen is een paar lekker zittende sloffen een hemel.
Verder een EHBO-kitje (blarenpleisters!!!), schoon ondergoed, een warme lichtgewicht-trui, sokken en niet te veel toiletspullen (alleen het écht noodzakelijke. Ga er niet vanuit dat je lekker onder de douche kunt staan, dit gebeurt nl bijna nooit.)
Dit zijn wel de belangrijkste dingen die zo in me opkomen.
belangrijk is ook dat je van te voren opzoekt in welke hut je gaat en hoe toeristisch die is.

Heel veel plezier en succes met je tocht!

Toegevoegd na 33 minuten:
Dan zou ik denken aan een camping?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou, zeker met kinder, "klein" beginnen.
Dus voordat je gelijk 3 weken in hutten doorbrengt in een vakantie een paar dagen in een hut logeren en bijv een kampeeruitrusting meenemen (die je desnoods ergens tijdelijk opslaat).

Een huttentocht is geweldig maar met (kleine) kinderen kan ik me voorstellen dat er toch wat nadelen aan kleven.

Als je in het hoogseizoen gaat en het is vol, deel je vaak slaapzalen met enkele tot VELE mensen. Als de 2 jonge kinderen veel slaap nodig hebben, stop je die dan om 7 uur in bed? (Soms mag je pas na een bepaalde tijd naar de slaapzalen) en hoe gaat het dan als iedereen dan naar bed komt (met lawaai) of ze worden wakker en jij zit ergens ver weg in een eetzaal?

Als je het over berghutten hebt moet je toch eerst over een bestemming nadenken anders zijn er ZOVEEL opties. Wij zijn ooit geweldig weg geweest in de Picos de Europa (noord spanje, kleiner gebied).

Ik zou me ook nog voor kunnen stellen dat je ergens in bergachtig gebied een BLOKHUT huurt, kun je zelf koken en dagtochten maken. Berghutten zijn in principe meer geschikt voor TREKKEN. Maw, je komt 's avonds aan en vertrekt weer in de ochtend.

Als je een avontuurlijke tocht met kinderen wilt doen is wel heel leuk een muilezel tocht in de pyreneeën, volgens mij overnacht je dan in lokale boerderijen. Je bagage (en evt vermoeide kleine kinderen) vervoer je op een ezel die je zelf verzorgt op die boerderijen.
amigo