Zakkenrollers

We gaan binnenkort naar Barcelona toe , en ik heb gehoord dat er daar heel veel zakkenrollers zijn!
Nou ben ik eigenlijk best bang geworden daarvoor ! Is dat raar ,hoe kan ik ze herkennen, en wat zijn de dont's ? Alvast bedankt !!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.4K
itsme
12 jaar geleden
Meestal met een geel-roodgeblokt jasje aan.
als je ze ziet, portemonnee vasthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zakken rollers zijn overal die herken je niet voor je het weet ben je iets kwijt. Let op mensen die duwen en tegen je aan rijen dat zijn meestal de zakkenrollers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha :P nee ik had ergens gelezen van dat ze meestal in een groepje staan ofzo maar dat wist ik niet zeker :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het wel een grappige reactie. Ik moet er wel om lachen. Humor is ook belangrijk dus vraagsteller hopelijk kan je er ook om lachen. Maar ff serieus. Koop bij de outdoorzaak een geldbuideltje, die kun je om je middel gespen. Onder je shirt en zakkenrollers beginnen niks. Verder goed opletten als je gaat betalen. Zorgen dat er niemand vlak achter je staat. Ik heb 10 euro betaald voor een heel handig geldbuideltje bij Beversport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat zakkenrollers in de buurt staan van het bordje 'pas op, zakkenrollers!'. De winkelende medemens gaat dan namelijk voelen of zijn of haar portemonee er nog is, zodat de rollers weten waar ze moeten wezen! Bizar he? En ook belangrijk, als je afgerekent hebt zien zakkenrollers precies waar je je portemonee stopt en hoe beveiligd je jas of tas is. Ennn, zakkenrollers kun je tot op zekere hoogte herkennen aan het feit dat ze zich ergens schijnbaar doelloos ophouden, maar dat zie je vaak alleen als je je zelf ook ergens schijnbaar doelloos ophoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even omgenuanceerd generaliseren: als je jongeren Roemeens hoort praten, mag je extra opletten.
Moet je wel Roemeens van catalaans en Spaans kunnen onderscheiden.
Roemenen vormen de hoofdmoot van de zakkenrollers in Barcelona.
Volg verder de tips hierboven.

Antwoorden (24)

Ja in Barcelona is het heel erg de Dealers dealen zelfs voor het politiebureau daar.
Ja probeer je portemonnee goed op te bergen zodat iemand er niet snel bij kan , en je zelf ook goed moet graaien om er bij te kunnen .
Je herkent ze niet trouwens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn overal wel zakkenrollers een tip koop gwn een tasje voor om je nek probleem opgelost geen dank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop zo'n portemonnee met een ketting eraan en maak die vast aan je broek. Stop andere waardevolle spullen ergens onder in de tas en verzeker je goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
overal zijn zakkenrollers, herkennen word moeilijk, (het zou wel heel makkelijk als je ze kan herkennen XD)
als je echt bang bent voor de overvallen is het af te raden, in kleine groepen of alleen van de grote wegen af te gaan, of wat later op de avond überhaupt.
je hebt van die speciale tasjes die je onder je kleren vast kunt maken (dan moeten ze letterlijk het hemd van je lijf scheuren) dus dat is een aanrader. ik zal nog even een link zoeken

veel plezier en maak je niet te veel zorgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
deze portemonnee is ook handig, als rugtas zou ik kiezen die vrij stevig is en niet makkelijk open kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is daar net zo erg als in Amsterdam. Als je gewoon goed op je spullen let, zorgt dat je tas niet open staat, dat je niet opvallend met een grote camera op je buik loopt zullen ze jou niet pakken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woon al jaren in Amsterdam en mijn spullen zijn nog nooit gerold. Zo erg is Amsterdam dus niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was ook geen aanval. Woon er zelf ook en nog nooit gerold.
Maar bedoelde te zeggen dat het juist de touristen zijn die gerold worden, niet de plaatselijke bevolking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon ook in Amsterdam. Maar zeg nooit nooit, ze wilden het bij mij een keer doen, op een hele sniekie manier maar ik had het meteen door dus mislukt. Aan mijn kinderwagen had ik een gehaakte of gebreide tas hangen z'n speciale die je aan je kinderwagen kan hangen (met daarin mijn portemonnee), en toen kwamen 2 hele nette mensen om mij heen hangen en leiden mij af met de reactie;s van ohhh wat een mooie baby wat prachtige meid enz enz.
En in mijn oog hoek zag ik dat er een hand richting de gehaakte tas ging om mijn portemonnee te pakken. En ik greep die hand stevig vast en ik schreeuwde dat ze met hun poten van mijn spullen moest blijven. Je had die gezichten moeten zien van die zakken rollers.
Ze wisten niet hoe snel ze weg moesten wezen.
Het is inderdaad best wel erg met zakkenrollers in Barcelona. Je kunt in reiswinkels en soms ook andere winkels, platte portemonnees kopen met kleine lusjes eraan, die doe je dan aan je broekriem, en vervolgens aan de binnenkant van je broek. Zo kunnen ze er echt niet bij, maar als je zelf je portemonnee nodig hebt, van je hem makkelijk uit je broek, zonder hem van je riem af te halen. Tasjes om je nek is al een veel betere optie dan portemonnee in tas of broekzak, maar ik heb in Barcelona ook wel slimmeriken meegemaakt die dat zelfs nog gewoon losgetrokken of gesneden kregen in de snelheid dat een kleine botsing duurt....Verder heb je 's avonds een hoger risico beroofd te worden dan overdag, gaat het echt voornamelijk om zakkenrollers (dus niet dat ze jou iets zullen aandoen, of staande houden en je geld eisen. Ze gaan over het algemeen echt voor snelheid zodat jij het niet merkt). Zorg dat je altijd ergens anders nog kopietjes heb van je paspoort (bijvoorbeeld eentje in je koffer en 1tje in je jas ofzo) zodat als je paspoort onverhoopt wordt gestolen, het makkelijker is voor de Nederlandse Ambassade om een noodpaspoort aan te maken.

Geniet van je vakantie in Barcelona :-) Want het is een prachtige stad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Het belangrijkste aan zakkenrollers is dat je ze niet herkent.
- Ze zorgen ervoor dat jij in een onverwachte situatie komt (bijvoorbeeld dat er iemand tegen je aan loopt en heel beleeft zich excuseert), maar jij valt bijna om.
- Die situatie die voor jou onverwacht is, is voor de zakkenrollers exact gepland en dan slaan ze hun slag.

Hoe moeilijker jij je portemonnee hebt opgeborgen, hoe beter het is. Zorg dat je wat kleingeld apart hebt zodat je niet voor elke kleinigheid (ijsje of zo) je portemonne onder je kleren vandaan moet halen. Als ze die 5 euro van je stelen is het jammer van die 5 euro, maar je bent niet al je geld kwijt en je bankpasjes en zo.
12 jaar geleden
Zakkenrollers heb je in elke stad, ik ben zelf in Barcelona geweest en ik keek niet de hele tijd om me heen omdat ik het wel mee vond vallen.
Natuurlijk moet je uitkijken, maar waar niet?
Barcelona is een geweldige stad, laat je niet bang maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht ook, kom op, wereldwijze bereisde vrouw, kom uit een wereldstad, ik laat me niet zo gemakkelijk rollen, gewoon een kwestie van opletten. Resultaat: zonnebril, mobiel, camera, paspoort, rijbewijs, bankpasjes, álles weg. Als je dan vervolgens daar bij de politie komt, realiseer je je pas echt hoeveel erger het is dan de meeste andere steden. Een gigantische rij, en het aangifte doen zelf is als lopendebandwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bang bent om gerold te worden, dan kom je nergens meer! Natuurlijk is het een kwestie van uitkijken en ook , wat neem je mee, neem je al je pasjes mee?
Ik heb een vakantie portemonnee, ik heb niks aan een bonuspas in Barcelona of waar dan ook.
Verder maak je overal kopietjes van, je neemt tel.nrs mee om je pasjes direkt te kunnen blokkeren vanuit het buitenland.
Ik heb op reis een kleine rugtas mee die ik voor me hang ( dus niet op de rug), ben in veel grote steden geweest, ook in New York en ben nog nooit geript. Of heb ik gewoon mazzel gehad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar jaar terug zou ik hetzelfde gereageerd hebben. Maar inmiddels weet ik: tot een paar jaar terug had ik gewoon mazzel. En er zijn plekken waar de kans om gerold te worden echt groter is. Natuurlijk laat je je door het risico niet weerhouden van het bezoeken van bepaalde plekken. En natuurlijk neem je voorzorgsmaatregelen. Maar het kan ons allemaal overkomen.
Ik heb een spijkerbroek met elastiek in de taille en ook nog een koord dat je moet strikken. Sinds ik een keer bijna beroofd ben op vakantie neem ik die broek steeds mee. Ik heb dan een toeristisch heuptasje en ik doe die broek erover. Ziet er een beetje zwanger uit maar beter zwanger dan bestolen te worden.
12 jaar geleden
Je kan ook een soort armband kopen met een vakje met rits sluiting speciaal voor geld in te stoppen.

Deze is dan van leer maar je hebt ook van ander materiaal ik geef alleen een voorbeeld.

In sportzaken zijn ze ook te koop en vast nog meer winkels bijenkorf of hema ook denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze niet herkennen voor het te laat is.
Maar er zijn wel dingen waar je op kunt letten:
Houd , als je met meer personen bent, elkaar in de gaten
Wees vooral allert als iemand tegen je aanloopt en dan ijs of drank over je knoeit, en zich dan onder het uiten van talloze verontschuldigingen gaat bemoeien met het schoonmaken van je kleren. Tijdens het kloppen en poetsen hebben ze al je zakken gevonden(ook de verborgen)
Houd ook rekening met hulp, die er niet is om jou te helpen, maar zijn/haar handlanger die tegen jou aan liep. Ze werken vaak met minstens 2 mensen
Als iemand ineens een stuk karton met brief of krant of wat dan ook onder je neus houdt, niet die tekst lezen, maar letten op handjes die onder dat karton jouw zakken/tas leeghalen.
En pas op, ze zijn handiger dan jij kunt bedenken, en intussen hebben ze misschien nieuwe truucs bedacht.
En als laatste tip: Geniet van Barcelona, het is een leuke stad, en zakkenrollers komen overal voor, ook hier in nederland
12 jaar geleden
ze doen het zo snel je merkt het niet.een moneybelt kopen die onder de kleding zit.waarde papieren in een kluis van een hotel,zeker niet meenemen.ga niet in op vriendelijke personen die met je camera een groepsfoto willen maken.
die smeren hem een tas dragen aan de rechterkant. en let op bordjes pick pockers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de veiligheids portemonnees van Eagle Creek erg prettig. Ze zijn iets duurder, maar zitten wel comfortabel.
Ik weer dat Bever een uitgebreide collectie heeft, maar ook andere bedrijven verkopen ze

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook V&D verkoopt ze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er een leuk lesje in gehad , en ik hoop dat het goede info is aangezien het best lekker warm weer kan zijn. Maar zakkenrollers lopen vaak met een jas over hun schouder zodat deze de arm bedekt. Maar wantrouw niet iedereen die met een jas/vest over z'n schouder loopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zakkenrollers kun je niet herkennen.
Het beste wat je kunt doen - net alleen in Barcelona maar overal waar veel mensen bij elkaar komen en je kunt worden afgeleid door de omgeving - is je portemonnee op je lichaam dragen. In een heuptasje, een portemonneetje met een koordje aan je nek, een portemonneetasje dat je schuin over de schouder draagt, de mogelijkheden zijn legio.

Is het op die manier lastig om steeds wat de knip te trekken als je bijvoorbeeld op een markt of beurs bent waar je steeds kleine bedragen moet neerleggen, stop dan iets van maximaal een tientje in een bereikbare zak, en vul dat aan als het op is. Kunnen ze in elk geval niet meer jatten dan dat. En echt grote bedragen gewoon echt zorgvuldig wegstoppen, al is het in je sok.

Zakkenrollers zijn met name uit op portemonnees die vrij eenvoudig zichtbaar en grijpbaar zijn : in jas- en kontzakken en handtassen. In je handtas zou echt alleen maar spul moeten zitten dat je kunt missen of eenvoudig vervangen, en geen geld of papieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je herkent ze gewoon niet. Echt niet, zakkenrollers die als zodanig herkenbaar zijn, hebben namelijk geen lange succesvolle carrière.

Vaak worden mensen afgeleid en slaan dieven dan hun slag. Bijvoorbeeld tegen je opbotsen, drankje morsen en dan 'schoonmaken', het stuk papier onder je neus. Maar er worden ook uitgebreidere manieren gebruikt om iemand af te leiden. Twee belangrijke categorieën zijn doen alsof ze jou willen helpen, en doen alsof ze zelf hulp nodig hebben.

De eerste komt veel voor als mensen met de auto in de buurt van Barcelona zijn. Ze krijgen dan signalen van een andere auto om te stoppen, er zou iets aan de hand zijn. Kijk maar, onder je auto. En als je dan denkt 'we hebben ook wel ver gereden, ik kijk het even na' wordt aan de andere kant je kofferbak leeggeroofd of je portemonnee van het dashboard gegrist.

De tweede ben ik zelf met mijn man een keer ingetuind. Jawel, nadat we uitgebreid gewaarschuwd waren voor de eerste categorie en daarvan dachten 'kom op, dan ben je ook wel erg naïef'. We zaten gezellig in een parkje op een bankje toen er een kerel langskwam die problemen met de versnelling van zijn fiets had.

Tja, en dan wordt een beroep gedaan op je natuurlijke hulpvaardigheid. Dus mijn man er even heen om te helpen, mijn ogen zijn daar even op gericht, en ja hoor. Kerel met fiets ineens weg, mijn tas ook weg. Net die ene keer dat ik niet zo slim was om mijn arm voor de zekerheid door het hengsel te steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
ik ben vorige week in Barcelona geweest. Je kunt daar best ontspannen rondlopen, maar:
tip 1:
Je ziet er veel handelaren die een lichtgevend tolletje omhoog gooien en weer opvangen. Ziet er heel leuk uit!
Let er echter maar niet op, want ondertussen zijn het mensen die op jóu letten, waar je portemonnee kan zitten bijvoorbeeld.
tip 2:
pinnen doe je binnen!
heb je contant geld nodig, dan doe je dat overdag en bij een officiele bank en wel binnen, niet een flappentap langs de straat of in kleine steegjes.
tip 3:
geld, pasjes, kaartjes, niet in je achterzak.
gebruik zo'n plat tasje met koord onder je kleding. Zorg dat je wel wat contant geld voor jezelf makkelijk bereikbaar hebt, zodat je niet al te opvallend hoeft te graven in je kleren wanneer je iets gaat betalen.

Leuk om te doen:
bezoek het fort op de Montjuic, schitterend uitzicht over stad, havens, zee. Je kunt er met de metro, e'n/of kabelbaan of bus komen. 't is er niet eens druk.
Ook leuk:
concert met flamencogitaren in een van de oude kerken.
ook leuk:
rondlopen in wijk El Born, in het stadspark nabij het station, bezoek aan placa del Rei.

VEEL PLEZIER!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een schoudertas met een rits, ik doe de tas dicht en hou de rits vast, succes zakenrollers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zaKkenrollers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al van iemand gehoord dat ze gewoon de onderkant van je je tas doorsnijden. Dan sta je daar met je rits...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat gaan ze ver tegenwoordig. misschien een stevige tas kopen, dan duurt het opensnijden in ieder geval langer en tegen die tijd heb je het misschien door "(bijvoorbeeld een tas van canvas)
Gelukkig moeten voor de spaanse wet, zo vertelde een kennis mij al deze mensen een bordje met daarop CARTERISTA dragen!
Of zij zich daar aan houden, durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak kun je de mensen niet herkennen. Je kunt wel een riem kopen waar dan aan de binnenkant een rits zit zodat je daar geld in kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zakkenrollers kan je helaas aan niets herkennen.
Er zijn hier al veel goede tips gegeven om diefstal te voorkomen, maar toch heb ik er nog een paar:

Gebruik stevige tassen die niet gemakkelijk opengesneden kunnen worden (langs onder) en draag ze met de sluiting naar binnen en kruiselings over je lichaam op je borst.

Neem niet meer kostbare spullen of geld mee dan je nodig denkt te hebben.

Verdeel het geld onder elkaar en in verschillende zakken van je kleding . Zo ben je niet ineens alles kwijt bij een diefstal.

Maak thuis kopies van je identiteitskaart en laat ze achter in de kluis van je hotel.

Soms zijn het kinderen!
Heb ik meegemaakt in Barcelona. Terwijl ik iets bekeek op een drukke markt, wrong zich een kind van een jaar of acht dicht tegen me aan. Voor ik besefte wat er gebeurde was mijn dure zonnebril weg uit mijn tas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TIP!!! laat aan de binnen zijde van je broeken een zakje naaien met rits,voor geld en pinpas. op de wc doe je gewoon een beetje geld er uit haelen,voor wat je nodig hebt en doe het bv in de zijkant van je sok.
veel plezier daar gr robert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen dingen meenemen die je nodig hebt, niets extra's.

niet in een open tas op je rug, maar in een tasje portemonnee om je nek, het liefst onder je shirt als het niet bloedheet is. je kan het touwtje versterken door er een ijzerdraadje doorheen te rijgen. overigens zijn er ook waterdichte versies te koop (kan je nog een keer een duik nemen)

spullen nooit uit het oog verliezen. zakkenrollers werken vaak samen, de ene leidt je af, (simpel praatje of lompe aktie) de ander ript je zooi. er zijn heel veel varianten op!

fijne vakantie alvast!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haagse hooligans natuurlijk in dat filmpje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het niet weten!!! :))
Even ongenuanceerd generaliseren: als je jongeren Roemeens hoort praten, mag je extra opletten.
Moet je wel Roemeens van Catalaans en Spaans kunnen onderscheiden.
Roemenen vormen de hoofdmoot van de zakkenrollers in Barcelona.
Volg verder de tips hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even door-generaliseren: dacht dat ze alleen hier in Ned. waren.....boeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, alleen al in Madrid wonen er naar schatting een half miljoen.