Wil de mens koste wat kost aan een ideaalbeeld voldoen?

Soms lees je van die nieuwsberichten waar je toch versteld van staat dat het gebeurt. Klaarblijkelijk zijn er mensen die een vakantie 'faken'. Ze gaan onder de zonnebank, sprokkelen reisverhalen en vakantiekiekjes via Google en Photoshoppen in een handomdraai een vakantie foto-overzicht bij elkaar. Allemaal om maar geen gezichtsverlies te lijden bij vrienden en collega's.

Zijn we nu niet tever doorgedraaid? Ik kan me eerlijk gezegd bijna niet voorstellen dat mensen dit doen, eigenlijk te maf voor woorden.

Bron: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/07/mensen_liegen_over_vakantie.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
AWM
14 jaar geleden
Dit is een chatvraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kunnen diverse redenen zijn waarom mensen wel of niet aan een ideaalbeeld willen voldoen. Dat lijkt me een normale vraag, waar onze bezoekers hun kennis over kunnen delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Gerlin1985: inderdaad. Het gedrag doet triest aan, plus die mensen zijn dan nog steeds niet op vakantie geweest. Dus wat schieten ze er mee op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goedzo antwoordman

Het beste antwoord

Interessant...

Ik probeer even in het hoofd van deze mensen te kruipen. Willen ze kunnen meepraten? Interessant doen? Niet hoeven uitleggen waarom ze niet op vakantie gaan of kúnnen? Voelen ze een sociale druk om inderdaad aan een ideaalbeeld te voldoen? Dat laatste zou wel erg triest zijn, maar nog steeds geen reden om glashard te liegen vind ik.

Je houdt natuurlijk iedereen voor de gek en jezelf nog het meest. Ik vraag me af of deze mensen ook voorbereid zijn op specifieke vragen waar ze wellicht geen antwoord op hebben. Zoals bij alle leugens, is er een kans dat je wordt betrapt en dat het uitkomt. Dan komt er door die diepbruine zonnebankkleur een wel heel erg rood gevoel van schaamte doorheen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste lijkt mij dus ook. Je hoeft maar even door te vragen en je prikt daar toch zo doorheen?

Andere antwoorden (10)

Ik snap niet dat mensen dit doen.
Je houd iedereen voor de gek, en jezelf nog het meeste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met een minderwaardigheidscomplex doen dit alleen, ik kan me er in ieder geval erg weinig bij voorstellen. Voor sommige mensen is de buitenwereld belangrijker dan hun eigen wereld... tsja, waar sta je dan in hemelsnaam in het leven zou je zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort dingen gebeurd al jaren. De bedrijfslijder (zijn woord) van het bedrijf waar ik vroeger werkte ging op vakantie naar de Bahama's. Althans dat had hij bekend gemaakt via een interne mailing. Hij was alleen vergeten dat ik bij hem om de hoek was komen wonen en hij zat de hele dag gewoon op zijn dakterras. En hij kwam met de prachtigste fotoreportage terug die vrij realisties eruit zag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit hem ermee geconfronteerd? ;)
Dit komt mij bekend voor. Ik heb een keer een documentaire gezien, volgens mij van zembla, die ging over het leengedrag bij 'arme' gezinnen. Deze gezinnen, vaak met 1 of 2 kinderen, wilden niet dat iedereen in de buurt erachter zou komen dat ze weinig geld hadden. Ze sloten meer dan 2 verschillende leningen en kochten electronica (bijv. een computer) met betalen in termijnen. Zo leken ze 'normaal', maar gingen eraan kapot.

Dus mensen gaan inderdaad ver om aan een bepaald beeld te willen voldoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zou het veel bij arme gezinnen voorkomen (omdat ze zich geen vakantie kunnen veroorloven) of bij (relatief) rijke gezinnen, die gewoon in Nederland blijven, maar zich schamen om dat tegen anderen te vertellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou,toen ik nog een kind was verzon ik wel een heleboel cadeautjes die ik niet had gekregen.We hadden een heel groot gezin en er was niet veel geld.Ik werd toch al zo vaak gepest omdat ik afdankertjes van mijn zus droeg.Nu heb ik heel veel zelfvertrouwen en ik vertel rustig dat we al 3 jaar niet op vakantie zijn geweest.
Ja misschien zijn we te ver doorgedraaid en blijkt dat we geneigd zijn om mensen te veroordelen tot een lagere sociale klasse als ze geen verre vakantie kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die het belangrijk vinden wat en hoe anderen oven hem denken, komt voort uit onzerheid zou ik zeggen.
Grootdoen, plastische chirurgie, en het: hey-ik-heb-een- dure-(LEASE)-auto-effect, is toch een teken van aardig gevonden willen worden of dat iemand tegen je opkijkt, ten onrechte natuurlijk omdat die gene er alles aan zou doen om op te vallen. Mischien vroeger gepest of zo op school, en op zo een manier proberen vrienden te maken? Ik zou het zo niet doen, maar hoeveel mensen lopen er niet met torengrote letters GAASTRA of G-star op hun trui? Je kunt toch ook een gaastra trui kopen met een onopvallend logo? Er is genoeg mooie en dure kleding zonder al die opvallende merken, voor mij zegt dat altijd wel iets over zo`n persoon. Het gebruik van een zonnebank zou ik wel sommige mensen aanraden, als je hun kant al op kijkt branden je ogen al van al dat wit :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het niet zozeer het willen voldoen aan een ideaalbeeld is. Maar voor deze mensen meer het gevoel is van 'erbij' willen horen. Terwijl ze niet door hebben, dat ze het zichzelf zo nog moeilijker maken. Want wie houdt wie nou voor de gek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben er jaren geleden al mee opgehouden te proberen aan een ideaalbeeld te voldoen. Ze moeten mij maar nemen zoals ik ben, dat moet ik zelf immers ook.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even een aanvulling naar aanleiding van de extra tekst bij de vraag.
Het is niet altijd het voorkomen van gezichtsverlies, sommige mensen zijn gewoon psychisch ziek. Zo hadden we tijdens onze studententijd een mede-student die heel erg goed was in een bepaalde sport (iets met kleine motortjes oid). Hij had allemaal leuke, dure spullen in huis, allemaal gekregen van de sponsor. Hij had tevens grote bekers in huis. Op een gegeven moment was hij Europees Kampioen.

Ik vond het wel raar dat de website van zijn sponsor er zo "amateuristisch" uitzag, maar heb me er verder niet mee bezig gehouden.
Enkele weken later kwam uit dat hij alles verzonnen had, de bekers had hij allemaal zelf gekocht.
Die jongen geloofde er alleen, ondanks dat hij alles zelf gekocht had, wel in dat hij het allemaal gewonnen had..
Triest geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat triest zeg! Aan de reacties te zien zijn er genoeg mensen die op deze manier geen "gezichtsverlies willen lijden". Ja, inderdaad, de wereld draait op een redelijk versneld tempo door. Het zal helemaal afhangen van hoeveel waarde je er aan hecht hoe de omgeving over je denkt. Ik woon zelf in een heel klein dorpje waar iedereen elkaar kent en ik merk dat het voor sommige mensen echt een punt is. Persoonlijk heb ik er sch**t aan wat anderen van me vinden. Ik weet nog dat wij gingen trouwen en daarna niet op huwelijksreis zijn gegaan, maar gewoon lekker in de tuin hebben gewerkt, meerdere keren zijn gaan uit eten en genoten hebben van onze vrije tijd. Sommige mensen in onze omgeving reageerde daar heel raar op. Onze kinderen zijn de enige op school die niet gedoopt zijn, ook zo iets onbegrijpelijks, want da's toch écht zielig als ze niet met de rest van de klas de communnie mogen doen! Mijn buurmeisje ging deze winter wandelen en had een hele leuke muts gekocht, deze zette ze pas in het buitengebied op, omdat ze dacht dat de buurt het een rare muts zouden vinden! Al zet ze een vuilniszak op haar kop, dan ziet ze er nog prachtig uit!!! Ik bedoel maar.... Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig. Doe lekker wat jezelf leuk vind en doe waarbij je je prettig voelt. En daarnaast...... wat is het ideaalbeeld?????.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar kan ik kort in zijn...JA
En zelfs als hij het ontkent ...JA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel erg kort; de bijkomende vraag is uiteraard waarom?