Voor het eerst met de tram help????

Ik woon in een heel klein dorpje en moet morgen mijn haar doen in Rotterdam. Volgens de routeplanner moet ik een tram nemen. Misschien een gekke vraag maar hoe koop je een kaartje? Zit er iemand net als de buschaffeur aan wie je kaartje kunt kopen of hoe werkt dit?? En stopt die bij elke halte of moet je dan ergens op drukken. Staat er aangegeven welke halte je bent? Ben bang straks voor schut te staan.

kan iemand me helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
20.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen antwoord op je vraag, want ik weet zo ook niet hoe het zit in Rotterdam. Maar als je iets niet weet sta je niet voor schut hoor! Vragen mag altijd, hier, maar ook in de tram. Er is daar vast ook wel een klantenservice of een informatiebalie. Die mensen zitten er om je te helpen.
Komt allemaal best goed, en ze zijn daar heus gewend aan mensen die niet weten hoe het werkt.
Veel plezier in Rotterdam!

Het beste antwoord

In elk tram heb je een conducteur. Als je instapt kan je een kaartje kopen waarmee je met 1 tram kan meereizen, zo'n kaartje kost 2 euro. Bewaar hem wel totdat je bent uitgestapt want als je die weggooit en ze willen controleren krijg je een boete omdat je niet kan bewijzen dat je hebt betaald.. In de nieuwe trams zie je op welke halte je op dat moment bent en welke er daarna komt.. Als je er bent kan je op een knopje drukken die je naast het raam kunt vinden.. Als het de oude trams zijn kan je aan een conducteur vragen hoeveel haltes er zijn voordat je op het gewenste plek aankomt.. Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je onzeker bent kan je altijd aan de chauffeur of conducteur vragen of die je even wil waarschuwen bij het station waar je wil uitstappen. Je kunt ook een kaartje kopen als je geen ov-chipkaart hebt in de tram (ook bij conducteur of controleur) dan kun je ook gelijk vragen of deze je helpt.

Dit is niet raar en ze doen het graag !!!

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle informatie die u nodig heeft staat op ov9292.nl
Ook telefoonnummers voor persoonlijk contact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: in Rotterdam is de strippenkaart niet meer geldig. Je kunt in R'dam dus alleen reizen met de OV-chipkaart. Of die voor een losse reis bij de tramconducteur te koop is weet ik niet, maar het lijkt me van wel.

Vroeger ging ik met de bus, wist ik niet wat ik moest zeggen, en dan herhaalde ik maar wat de passagier voor mij zei. "Doe mij ook maar een enkeltje" ;-)

Komt goed! Goeie reis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste: heb je een OV-chip kaart? Dat is wel handig, anders moet je een kaartje kopen in de tram, en dat is duurder.
Mocht je een kaartje kopen in de tram, dan willen ze weten of je nog de metro neemt of niet, want dat is het een ander kaartje.
Als je een OV-chipkaart hebt, moet je die langs een kastje halen (inchecken) als je instapt en weer als je uitstapt (uitchecken). Je kan dat al doen voordat de tram stopt, nadat je voorbij de laatste halte voor jouw halte bent.
Als je nog geen OV-chip kaart hebt, en je koopt een kaartje in de tram, dan zal de conducteur dit kaartje voor jou langs het kastje halen. Er klinkt dan een piep. Als je uitstapt moet je dat zelf doen, en opnieuw, als je overstapt.

Je hebt in Rotterdam oude trams en nieuwe trams. In de nieuwe trams zie je welke halte de volgende is.
Ik doe hier een plaatje bij van een nieuwe tram. Deze zie je vaak op lijn 21,23 en 25.

In elke tram is een conducteur. Deze persoon zal altijd staan (blijkbaar mogen ze niet gaan zitten) en er zal iets van RET op zijn/haar uniform staan.

Als je ziet dat jouw halte de volgende is, moet je inderdaad op een knopje drukken, je ziet dan ergens een rood lampje gaan branden.

Als je nog meer vragen hebt, ik woon in Rotterdam, dus zeg het dan maar.