Hoe streng zijn ze met de regels voor handbagage bij Vueling? Wie heeft hier ervaring mee?

Bij Vueling mag je handbagage max 55x40x20 cm. zijn. Vooral die 20 cm dikte is echt heel weinig. Bijna alle kleine koffertjes die je normaal de cabine in mag meenemen zijn dikker dan 20 cm. Krijg je bij zo'n koffertje dan meteen een boete of meten ze dat niet zo precies op en kan je met een normaal cabinekoffertje zonder boete door? Wie weet het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
11.2K

Antwoorden (6)

Als je handbagage niet aan de eisen voldoet, moet je het alsnog inchecken. En dat komt dan bij de bagage die je al hebt ingecheckt, dus dan moet je bijbetalen. Hoeveel dat is, kan ik niet op voorhand zeggen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik vlieg veel met Easyjet die een dikte van 24cm hanteert, en die controleert regelmatig maar niet altijd. En ik vlieg ook veel met WizzAir, die hanteert de dikte van 20cm maar controleert daar amper op.
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Ik neem aan dat ze dat wel weet. De vraag is: hoe streng wordt het gecontroleerd?
itsme
13 jaar geleden
Ik neem niet aan dat ze dat wel weet, want ze stelt er een vraag over.
maar ik breid het antwoord wel wat uit...
Zover ik het weet gaat hee mee om de gewicht dan om de grote. Bij sommige maatschappijen mag een handbagage 8 kilo wegen en bij sommige 5 als jij een klein tasje hebt waar je b.v vlees in hnt gedaan dat 9 kilo weeg mah je die niet meenemen. En andersom als je een heeele grote handtas hebt waar alleen maar een paar boekjes entijdschriftjes inzitten en een borstel dat mag je dan wel weer meenemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De controle is zeer willekeurig. Soms worden mensen met hun hele hebben en houwen gewoon doorgelaten, op andere momenten word je streng gecontroleerd. Je moet je tas dan in een speciaal rek passen en wegen. Als het niet past of te zwaar is, moet je tas ingecheckt worden en betaal je extra.

Het is dus een risico, maar mijn ervaring is dat je er bij de meeste maatschappijen vaker wel dan niet mee wegkomt.
bamibal
13 jaar geleden
Een boete krijg je niet, het ergste dat je kan overkomen is dat het geheel moet worden ingecheckt als ruimbagage en daar moet je dan voor betalen. Alhoewel, als ik het zo lees bij Vueling, ben je dan duurder uit dan wanneer je het direct ingecheckt zou hebben.

Het heeft allemaal te maken met de beperkte ruimte in de lockers boven de stoelen.

Misschien een leuk idee om eens een Jaktogo aan te schaffen, zie filmpje in onderstaande link.

http://www.droomplekken.nl/gadgets/de-jaktogo-of-jas-tas-handig-bij-low-cost-airlines.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een leuke link! :)
ik heb voor handbagage nog nooit controle meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ´size wise´die de Vueling hanteert, is zéker 5 cm groter én breder dan de 55x40x20, dus als je handbagage dáár niet in past, moet je m echt inchecken!! Bovendien is het gewicht ook echt 10 kg max, daarboven moet je m inchecken en betaal je daar 20 euro voor.