We zitten allemaal op de wereld op tijdlijnen, hoe zit het op de lijn tussen Azië en Amerika?

De meridianen verschillen allemaal een uur, maar als het cirkeltje rond is, is het verschil tussen 1 en andere kant ineens 23 uur toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

"In het zuiden van de Stille Oceaan loopt de datumgrens over het eiland Tavauni, dat bij de Fiji-eilanden hoort. Op de grens heeft men een bord geplaatst, zodat de toerist een foto kan laten maken met het ene been in maandag en het andere been in dinsdag.

Ingewikkeld was een tijdlang de situatie in Kiribati, gelegen ten noorden van Tonga. Dit land ontstond in 1979 door een samenvoeging van enkele rond de datumgrens gelegen groepen eilanden. Het gevolg was dat de datumgrens dwars door de nieuwe republiek heen liep. In de hoofdstad Bairiki, die zich bevindt op het oostelijk van de datumgrens gelegen eiland Tarawa was het steeds een dag later dan op de overige eilanden van de republiek, die zich ten westen van de datumlijn bevinden. Pas in 1993 besloot de regering van Kiribati het gehele land onder het 'datum-regiem' van de hoofdstad te brengen."

http://www.ariesastro.nl/varia/plaatsen/coordpla.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar is het 0 uur, dat is hetzelfde als 24 uur dus is het weer rond.