Wat gebeurt er met je bagage als je moet overstappen naar een ander vliegtuig?

Komt dat uiteindelijk vanzelf aan op je eindbestemming of moet je daar tussendoor zelf voor zorgen dat het in het juiste vliegtuig terechtkomt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
16.6K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de luchthaven waar je overstapt, aan diverse veiligheidsvoorschriften, aan lokale regels, en aan al dan niet aanwezige samenwerkingsverbanden.

Meestal wordt je bagage meteen "doorgelabeld". Jij hoeft dan alleen maar over te stappen; de bagage-afhandelaars van elke luchthaven waar je langskomt, zorgen ervoor dat ook jouw bagage in het juiste volgende vliegtuig terechtkomt.

Soms wordt jouw bagage op een overstapluchthaven op de afhaal-kofferband gegooid. Dan moet je je bagage op de normale manier ophalen, vervolgens naar een incheckbalie lopen, en daar je bagage opnieuw inchecken voor de volgende vlucht.

--

Mijn eigen ervaring:

Alle keren dat ik moest overstappen, werd mijn bagage vanzelf doorgestuurd naar het volgende vliegtuig, en had ik er geen omkijken naar.

Er was één uitzondering: dat was toen ik naar de USA vloog. Daar moest ik op de eerste Amerikaanse luchthaven (Atlanta) mijn bagage zelf ophalen, vervolgens door de douane brengen om in Amerika te komen, en daarna zelf inchecken op mijn "connecting flight" naar San Diego.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Ik had het ook toen ik vanaf Miami overstapte op een andere buitenlandse vlucht. De bagage kwam op de afhaalband terecht en de volgende dag heb ik de boel weer opnieuw ingecheckt bij de balie van de betreffende maatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Zelfde ervaring in de States gehad
Cryofiel
13 jaar geleden
@Lavender, in mijn geval ging het om vluchten die goed op elkaar aansloten. Dus geen stop-over, geen overnachting, en niet vele uren rondhangen op de luchthaven. En het was nog dezelfde maatschappij ook. In dit geval had het te maken met veiligheids- en douane-regels.

Andere antwoorden (5)

Gaat vanzelf, je hoeft je daar geen zorgen over te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is, wordt je bagage automatisch overgeheveld naar het volgende toestel. Dat zit gewoon inbegrepen bij je ticket.

Maar dat is niet het geval als je bijvoorbeeld een hele dag of nacht moet overblijven op de luchthaven waar je overstapt (omdat de twee vluchten geen goede aansluiting hebben; vaak op lange intercontinentale vluchten). In dat geval zul je de bagage van de band moeten halen en de volgende dag weer opnieuw moeten inchecken voor de nieuwe vlucht naar je eindbestemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans gaat de bagage direct naar je eindbestemming.
Belangrijke uitzondering zijn alle vluchten naar de Verenigde Staten. Op de eerste luchthaven in de VS moet je zelf je bagage ophalen en na de douane weer inleveren (op de band leggen: het goede label zit er al op). Op de weg terug gaat je bagage in een keer door, ook als je een overstap hebt in de VS.
Utrecht
13 jaar geleden
Ligt eraan hoe het geboekt is, als je van tevoren boekt dat je gaat overstappen gaat het vanzelf, als je het apart van elkaar hebt geboekt moet je het op het overstappunt nog regelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt niet - zie elders op deze pagina.
Dat hangt van je reisroute af. Vraag het even bij het inchecken.