Waarom hoeven studenten met een OV-chipkaart met studentenreisproduct erop niet in te checken als ze met trein reizen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Antwoorden (3)

Omdat ze gratis reizen. Het heeft toch geen nut. En als ze t vergeten krijgen ze ook weer een boete. Het bespaart dus ongeluk!:)

Dit geldt alleeb voor studenteb met een week ov die doordeweeks reizen, ofstudenten met een weekendov die in het weekend reizen. In de andere gevallen moeten ze wel inchecken of een kaartje halen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de conducteur in de trein met een handheld kan zien dat het reisproduct er op staat. Daardoor is het niet noodzakelijk om aan te geven waar je bent ingestapt. Studenten reizen toch gratis in de periode dat ze het product hebben.

Ook voorkomt dat drukte bij de schaarse incheckpaaltjes ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn onderlinge afspraken over gemaakt onder de vervoersbedrijven.
Bij de overige vervoersbedrijven wil dit erg verschillen. Neem de grote bedrijven zoals HTM, GVB en RET, daar ben je ten alle tijde verplicht in/uit te checken. Dit is sinds 2 februari strafbaar gesteld; oftewel je reist dan dan zonder geldig vervoerbewijs als je niet incheckt met je week of weekend Ov-studentenkaart.
Studenten denk nog steeds dat ze niet verplicht zijn om in/uit te checken, maar dit is pertinent onjuist. Dit geldt namelijk alleen bij de NS niet.
Het product op de kaart maakt dat je recht heb op vrij reizen, alleen is deze pas geldig, bij moment van inchecken.