Wat is het beste moment om een vlucht te boeken?

In de eerste week van juni wil ik een weekje naar Boedapest om een vriend te bezoeken. Via prijsvergelijkingssites zie ik dat een retourticket nu vanaf ongeveer 150 euro te boeken is. Als ik nog even wacht met boeken, worden de prijzen dan waarschijnlijk hoger of juist lager?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Bij lijndiensttickets(vliegtuigen die al ver van te voren ingeplant staan en de tijden al ver van te voren vast staan) is het zo hoe vroeger je boekt hoe goedkoper!! Het is namelijk zo dat ze de stoelen in verschillende klasses in delen. Is het vliegtuig nog leeg betaal je de goedkoopste prijs. Hoe voller het vliegtuig hoe hoger de klasse en hoe duurder dus. Wel is het zo dat je bij de lowcostairlines zoals Ryan-air, Transavia en Easyjet wel eens aanbiedingen ziet, maar het is wel gok die je neemt!

Toegevoegd na 23 minuten:
Mijn antwoord hierboven heeft te maken met de gang van zaken in een reisbureau. Ik lees hieronder dat als je thuis achter de computer zit de prijs verschillend kan zijn en dat er een heel ingewikkeld systeem achter zit.

Ik blijf erbij dat u de grootste kans op een goedkoop ticket heeft als u zo vroeg mogelijk boekt. Daarna heeft u het niet zelf in de hand en is het maar afwachten wat u krijgt. Wat ik weet is dat er wel eens klanten bij mij in reisbureau kwamen en die hadden op internet exact dezelfde prijs gezien op de site van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij als dat ik ze in het systeem van reisbureau zag (als je de extra kosten die een reisbureau er voor vraagt eraf haalt). Wat mijn ervaring is dat de ticketprijzen 9 van de 10 alleen maar stijgen.. Bij de Lowcostairlines zit het dan weer anders in elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de gok, als de vraag groter wordt, zullen de prijzen stijgen. Maar bij een of andere crisis daar zullen ze zakken.
En als jij dit een redelijke prijs vindt, moet je boeken
Wie het onderste uit de kan wil hebben, krijgt het deksel op zijn neus. Maar ook, wie het laatst lacht, lacht het best.
Ofwel, er is niets zinnigs over te zeggen
13 jaar geleden
Dat is echt volstrekt onmogelijk om te zeggen. De luchtvaartmaatschappijen gebruiken een bijzonder ingewikkeld model om de prijzen te berekenen die je krijgt aangeboden. Die veranderen van minuut tot minuut en de prijs die je ziet hangt zelfs van je IP-nummer af!
Gisteravond is daar op de TV een uitzending over uitgezonden, heel boeiend:
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd . Ga meteen even kijken:D
Als je op de site van wizzair kijkt zie je dat deze heel voordelig retour vluchten aanbiedt. Je kunt dan ook nog even met de datum spelen van vertrek waardoor je de goedkoopste aanbieding te pakken hebt.

Je vertrekt wel vanuit Eindhoven, maar voor zo'n 80 euro retour is het zeker de moeite of even te kijken of dit zou kunnen.

Toegevoegd na 50 seconden:
Gezien de ontwikkelingen op de oliemarkt is het niet te verwachten dat de ticket prijzen voordeliger worden.