Een rondreis in het buitenland, zonder plannen en met weinig geld - hoe moet je dat nou aanpakken?

Al een lange tijd droom ik ervan een rondreis door Amerika te maken. Zonder planning, met weinig bagage.
Als ik van mensen hoor dat ze zonder al te veel geld soms wel maanden rondreizen in het buitenland, dan snap ik nooit hoe dat nou kan.

Wat zijn tips - waar moet rekening mee worden gehouden?
Alle informatie is welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Antwoorden (10)

Ik heb ooit eens met een dakloze gesproken. Die ging al liftend heel Europa door.

Wellicht een tip? Zorg dat je een tentje hebt voor een camping, en geld voor een 0-sterren hotel. De rest laat je je gewoon rijden door vrachtwagenchauffeurs die gezelligheid wel kunnen waarderen.
(Ik hoop trouwens niet dat je alleen gaat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Van een reis is nog lang geen sprake, ik probeer gewoon zoveel mogelijk informatie in te winnen.
Of ik alleen ga weet ik nog niet.
Hoe dan ook zal je mij niet snel zien liften; dat heeft wat mij betreft een te grote kans op een slechte afloop. + voor je tips.
In de usa kopen veel mensen een oude auto die ze gebruiken om rond te reizen. Aan t eind verkopen ze die weer. Zit natuurlijk wel n risico aan. Als je een busje koopt zou je daar misschien ook in kunnen slapen.
Motels zijn minstens 40 dollar per nacht op basis van 2 personen dus dat tikt aan.
Als je meerdere natuurparken wilt zien kun je t best een abonement kopen, die heb je er zo uit want sommige natuurparken zijn erg prijzig.
In de usa kun je wellicht af en toe een klus ergens doen voor wat geld.
Mooi land hoor!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je in de VS rekening mee moet houden als je een auto huurt, is dat die niet automatisch goed verzekerd is zoals in Nederland. Je auto-verzekering loopt in de VS namelijk op jou als persoon, en niet op de auto. Vandaar dat het huren zo goedkoop lijkt als je daar bent (ze gaan er van uit dat je al verzekerd bent).

Je moet als buitenlander dus altijd aanvullend verzekeren om te voorkomen dat je failliet gaat als je eens brokken maakt.

In de VS zijn luxe-artikelen relatief goedkoop, maar je dagelijkse boodschappen zijn even duur of duurder dan in NL.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is er maar één manier waarop je een dergelijk avontuur kunt plannen : gewoon in het diepe springen en gaan.

Je moet je voornamelijk geestelijk er op voorbereiden dat je niet elke nacht in een zacht bed zult slapen, een driesterrenmaaltijd zult eten en een comfortabel toilet tot je beschikking hebt. Flexibel zijn, aanpassen, weinig eisen stellen en niet te nauw kijken naar zaken die voor ons zo gewoon zijn.

Als je het type bent dat niet zonder haar föhn, mobieltje en elektrische tandenborstel en elke dag een warme douche kan en gruwelt van onbekend voedsel, moet je gewoon al helemaal niet aan zo'n reis beginnen, want dan wordt het een drama. Een beetje no-nonsens en alles aanpakken-mentaliteit is wel erg belangrijk.

Ervaring met kamperen (liefst ook survivallen) lijkt wel handig, maar in de praktijk wordt het niet snel zo heftig, zolang je in de bewoonde wereld blijft. Wat basiskennis van de landen waar je heen gaat is een geweldig stuk bagage. Net als een flinke kennis van met name Frans en Engels, daar kom je in Afrika heel ver mee.

En dan gewoon op weg, en overal waar je komt onderdak zoeken (kan in heel veel landen prima bij de plaatselijke bevolking), en een manier om wat centjes te verdienen voor het volgende deel van je reis (ook dat is bijna overal makkelijker dan in Nederland).

Op de onderstaande sites hebben ze ook vast nog wel tips voor je. Lees ook vel ervaringsverhalen ; die zijn vaak leerzamer dan welke lijst met tips ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al veel goede tips en antwoorden gelezen en ik wil er graag nog eentje aan toevoegen.

Ik wil je adviseren niet helemaal zonder plannen te gaan. Als je echt compleet doelloos ergens verblijft is de kans groot dat je dat je uiteindelijk geen of wel erg weinig mooie en leuke dingen hebt gezien of gedaan.
Spijt achteraf ligt dan op de loer en dat is zonde van zo'n once-in-a-lifetime-experience.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een goede reisgids meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens! Verder kijk eens op http://www.columbusmagazine.nl/. Daar kan je heel veel tips van avonturiers vinden die je nergens anders vindt!
Van een vriend die jaren geleden naar de USA naar familie ging, kan ik me herinneren dat je wel een adres in moet vullen waar je heen gaat. In onderstaande link lees je hier meer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een globale planning. Koop gids (Rough Guide USA, of Lonely Planet). Ivm strenge regels, altijd een 1e adres opgeven bij binnenkomst USA, retourticket en Credit Card tonen. Goed en goedkoop verblijf YMCA. Bij natuurparken KOA camps. Rondreizen gaat prima met bus, trein of Low cost vliegmat. Art of travel light? Ga eerst eens naar Griekenland, Spanje met enkel een rugzak. Ter overweging Canada: Net zo mooi, stukken vriendelijker en goedkoper. Alleen reizen is relatief duurder dan met z'n 2en, neem vriend/vriendin mee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed verhaal: +
Er zijn speciale reisgidsen voor backpacker. Een goede reisgids is fijn. Die kan je wijzen naar goedkope overnachtingsadressen etc
Er is een winkel in Utrecht voor avontuurlijke reizen, met boeken, en spullen en tips.

Hier vind je ook al een heleboel:
http://backpack.startkabel.nl/

Als je al niet durft te liften, dan beperk je jezelf al heel erg. Of je bent meer geld kwijt aan openbaar vervoer.
Dus zonder al te veel geld maanden rondreizen, daar heb je misschien ook durf, lef, voor nodig.

Als je onderweg ergens kunt optreden kun je misschien wat verdienen. Al dan niet illegaal, want voor straatmuzikant moet je vaak toestemming hebben.
Maar ook dit is durf, lef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je hier ook iets aan: http://www.couchsurfing.org/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen die rond gaan trekken hebben wel een basisplan. Waarheen gaat de reis? Welke papieren heb je nodig om het land te bezoeken? Wat is het budget? Hoe kom ik aan geld in het land dat ik bezoek? Heb ik inentingen nodig? Hoe ga ik me verplaatsen? Waar ga ik overnachten?
Zo kan je voor jezelf starten met een plan, als je bijv. goedkoop wil overnachten.....er zijn heel veel gratis/goedkope natuurparken, maar daar is het weer niet zo handig met een tent i.v.m. beren! Zo kan je een beetje de dingen tegen elkaar wegstrepen en dus je plan trekken. Succes