Waarom heet Ijsland, Ijsland terwijl het groen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
11.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een tip: Als een woord met een lange IJ begint en hij moet met een hoofdletter, dan zijn de I en de J bijde hoofdletters. IJsland in dit geval dus. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staat trouwens lisland, met een korte L!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivar91, voor jou ook een tip: bijde hoofdletters moet beide hoofdletters zijn. Sorry, kon het niet laten ;-)
En na een dubbele punt volgt geen hoofdletter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik me dus ook wel eens af. Op IJsland licht meer groen dan op Groenland en op Groenland ligt meer ijs dan op IJsland.
Er zijn wat gletsjers op IJsland, maar of het daar naar vernoemd is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Peppie61, nu we het toch over spelling hebben. Na een ':' kan wel degelijk een hoofdletter staan, maar in dit geval inderdaad niet en dat blijkt niet uit jouw antwoord.

Antwoorden (4)

Het is Eerst de gedachte geweest dat het ijland puur uit ijs zo bestaan maar dat was toen het nog bedekt was met ijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op IJsland is maar liefst 12 % van het land bedenkt met ijs, toch wel behoorlijk wat.
Overigens is IJsland niet groen, maar vooral bruin en grijs. Echt groen kun je het niet noemen met hier en daar wat gras, bosjes en mos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten tijde van de eerste golf kolonisten (vanaf 874) die in IJsland aankwamen waren de winters barrer dan nu. De eerste naam die de Viking-kolonisten aan het eiland gaven was dan ook (vrij vertaald) Sneeuwland. Flóki Vilgerðarson, de eerste echte kolonist met de intentie om in IJsland te blíjven, zag zijn vee verhongeren tijdens de eerste winter op het eiland, zodat hij zich genoodzaakt zag het land te verlaten en het eiland IJsland te noemen.

Groenland is trouwens aan zijn naam gekomen dankzij Erik de Rode, die met het geven van deze "valse" naam de kolonisatie van het eiland wou stimuleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit begrepen dat het een stom foutje van de kaartenmaker was, de goede man heeft destijds Ijsland en Groenland omgedraaid. Probeer in Groenland maar eens iets groens te vinden, en Ijsland is helemaal niet 100% bedekt met ijs.